Metsä Board och Tieto utökar sitt partnerskap – Tieto levererar TIPS MES till Metsä Boards fabrik i Husum

Världens ledande kartongtillverkare Metsä Board har valt Tieto för att leverera ett komplett fabrikssystem (MES) till företagets fabrik i Husum, i Sverige.

Tieto är en stor aktör inom kartong, papper- och massa industrin: Tieto har installerat fler än 220 tillverkningssystem över hela världen. Tietos TIPS är det ledande fabrikssystemet som täcker försäljning, logistik och produktionsledning för pappersmassa-, kartong-, papp- och vävnadsindustrin. Systemet integrerar affärsverksamhet, planering och produktionsprocesser i realtid.

Med det nya avtalet fortsätter det framgångsrika partnerskapet mellan Tieto och Metsä Board. Tieto har redan levererat TIPS MES till Metsäs andra fabriker i Norden. Genom att implementera TIPS MES i Husum, kommer Metsä Board att kunna harmonisera och integrera sina arbetsflöden och processer globalt. Den nya lösningen leder till mer kostnadseffektivt underhåll och support och Metsä Board kommer att kunna dra nytta av jämförbara KPI indikatorer i alla fabriker.

”Tieto känner till branschen och vårt företag väl. Vi är glada över att kunna fortsätta samarbetet genom att integrera samma system i alla våra fabriker. Det kommer att hjälpa oss att tillhandahålla en harmoniserad systemmiljö och ett enhetligt arbetssätt”, säger Börje Wiklund, IT-chef på fabriken i Husum.

”Denna affär kommer att stärka partnerskapet med Metsä Board och visar den verkliga affärsnyttan som digitalisering av processer kan bidra med i kartongindustrin. Vi är glada över att Metsä Board har visat fortsatt förtroende för våra banbrytande TIPS-produkter. Vi vet hur man genomför projekt tillsammans och vi har etablerat en ledningsmodell som vi använder för MES”, säger Mats Lidström, kundchef på Tieto.

Om du vill ha mer information kan du kontakta:

Mats Lidström, kundchef, Tieto: +46 (0)70 590 59 37, mats.lidstrom[at]tieto.com

Börje Wiklund, IT-chef, Metsä Group: +46 663 18470, borje.wiklund[at]metsagroup.com

Tieto är det största IT-företaget i Norden som tillhandahåller kompletta IT-tjänster för hela livslängden. Vi erbjuder global produktutveckling för företag i kommunikationsbranschen och inom inbäddad teknik. Tack vare sin branschexpertis, tekniska vision och innovativa tänkande kan Tieto arbeta proaktivt med att inspirera och engagera sina kunder att hitta nya sätt att driva sin verksamhet framåt.

Tieto har sina rötter i Norden och kombinerar global kapacitet med lokal närvaro. Tietos huvudkontor ligger i Helsingfors, Finland, och företaget har även drygt 13 000 experter på plats i fler än 20 länder. Omsättningen är cirka 1,5 miljard euro. Tieto är börsnoterat på NASDAQ i Helsingfors och Stockholm. www.tieto.com

Metsä Board är en av Europas ledande tillverkare av falskartong och white fresh liners gjord av färskfiber, och dessutom leverantör av avsalumassa. Metsä Board understödjer kundens verksamhet genom att erbjuda högkvalitativ kartong för förpackningar till konsumenter och återförsäljare samt till den grafiska industrin. Företagets försäljningsorganisation står till tjänst för varumärkesägare, tillverkare av kartong- och wellpappförpackningar och grossister. Metsä Board, en del av Metsä Group, är börsnoterat på NASDAQ OMX i Helsingfors. www.metsaboard.com

Taggar: