Tieto hjälper Södertälje kommun att digitalisera kärnverksamheten och ta ett samlat grepp över sina IT-tjänster

Södertälje kommun har valt Tieto som leverantör av användarnära IT-tjänster och bakomliggande infrastruktur som ska hjälpa kommunen att ta nästa steg i sin digitaliseringsresa. Tieto ska även samordna och utveckla kommunens olika IT-tjänster och leverantörer för en effektivare förvaltning. Kontraktet löper över fem år med fyra ytterligare optionsår och är värt cirka 140 miljoner kronor.

Det senaste decenniet har organisationers IT-behov förändrats drastiskt. Idag använder de flesta sig av en uppsjö av olika leverantörer för olika ändamål, vilket ökar risken för samordningsproblem, ineffektivitet och onödiga kostnader. SIAM (service integration and management) syftar till att göra det lättare för en att organisera och samordna de olika IT-tjänsteleveranserna så att samtliga ligger i linje med verksamhetens mål och behov.

- Efter 7 års samarbete kommer Tieto nu även få ett SIAM-ansvar. Det innebär att man kommer ta över arbetet med att hålla samman och utveckla IT-enhetens olika tjänster och leverantörer – både på en operativ och taktisk nivå. Tillsammans med IT-enheten kommer Tieto vara en avgörande part för att möjliggöra en effektivare digitalisering av vår kärnverksamhet. I denna upphandling var det Tieto som stod för det klart bästa erbjudandet och vi på Södertälje kommun ser fram emot ett mycket bra fortsatt samarbete, säger Jonas Knutsson, IT-chef, Södertälje kommun.

Södertälje kommuns IT verksamhet är inne i en stor förändringsprocess där man de kommande åren planerar att ta stora kliv mot att öka digitaliseringen av arbetsuppgifter som idag utförs manuellt, särskilt inom omsorg och skola. Målet är att bli mer kostnadseffektiv samtidigt som IT-tjänsterna ska bli mer tillgängliga och tillförlitliga.

Tieto ska bland annat leverera användarnära tjänster, såsom hantering av IT-arbetsplatser, servicedesk, e-post och utskriftstjänster, samt infrastrukturtjänster såsom nätverk, Internetförbindelse, säkerhetstjänster och integrationsplattform. Avtalet är ett av de första där en stor svensk kommun lägger ut ansvaret för SIAM.

– Det är extra roligt att vi som befintlig leverantör får ett nytt och utökat förtroende i att stötta kommunens fortsatta digitalisering. Med vår erfarenhet och breda kompetens är vi redo att möta verksamheternas förändringsbehov på bästa sätt, säger Mats Brandt, chef för offentlig sektor, Tieto Sverige.

För mer information, kontakta:

Mats Brandt, chef för offentlig sektor, Tieto Sverige
Tel: 0705303325, e-post: mats.brandt[at]tieto.com

Jonas Knutsson, IT-chef, IT-enheten Kommunstyrelsens kontor, Södertälje kommun
Tel: 08-5230 1057, e-post: jonas.knutsson{at]sodertalje.se

Tieto vill omsätta möjligheterna i den datadrivna världen till livslångt värde för människor, företag och samhället i stort. Vi har som mål att vara förstahandsvalet för kunder som vill förnya sina affärsverksamheter. Vi kombinerar vår mjukvara och våra tjänster med ett starkt driv för innovationssamarbeten och ekosystem. www.tieto.se

Södertälje kommun har i det närmsta 90 000 invånare och sysselsätter nära 6 000 personer. Läs mer på www.sodertalje.se