Tieto lanserar SmartCare – ny lösning för att möta en av de stora utmaningarna inom e-hälsa

En åldrande befolkning och ökad belastning på sjukvården ställer allt högre krav på effektiva lösningar för vård i hemmet. Tieto lanserar därför en ny plattform som banar väg för bättre och kostnadseffektivare vård. SmartCare knyter samman välfärdsteknik från olika leverantörer och gör det enklare för patienter och personal att få tillgång till relevant information. Lösningen ökar både effektiviteten i verksamheten och välmåendet bland brukarna.

SmartCare används för att samla in data från tjänsteleverantörernas sensorer och medicinsk utrustning så som digitala säkerhetslarm, lås, blodtrycksmätare och tillsyn via kameror. Istället för att få informationen var för sig från de olika lösningarna vidarebefordras all information via Lifecare eSense till verksamhetssystemen så att vårdpersonal, anhöriga, larmcentraler och patienter kan följa händelser när de sker med god överblick och därmed kontinuerligt utvärdera behovet av insatser.

– Tekniken för att möta behoven finns till stor del redan, men vi behöver knyta samman lösningarna och föra informationen vidare på ett bra sätt. SmartCare gör just detta. Med öppna gränssnitt och smart systemintegrering möjliggör plattformen samarbeten med olika partners och teknikleverantörer. Det hjälper till att lösa en av de stora utmaningarna inom e-hälsa. Lösningen ger möjligheter till förebyggande insatser och preventiv vård, säger Joakim Börjesson, affärsområdeschef för Tieto SmartCare.

Pilotförsök har gjorts med SmartCare och distansvård i Norge och konceptet introduceras nu i flera kommuner. Genom att följa patienters hälsa på distans kan vården spara stora summor. Prognoser visar att en genomsnittskommun med 11 000 invånare kan spara driftskostnader på 25 miljoner norska kronor om året 2030. År 2040 är summan uppe i 55 miljoner.

– Vissa besök skulle kunna ersättas tack vare välfärdsteknik och på så sätt minskas också risken för vårdrelaterade infektioner, framförallt för känsliga patienter som de kroniskt sjuka. Enligt SKL orsakar enbart de vårdrelaterade infektionerna cirka 750 000 extra vårddagar per år, till en kostnad av cirka 6,5 miljarder kronor, säger Joakim Börjesson.

Tieto presenterar SmartCare under Vitalis på Svenska Mässan i Göteborg den 25-27 april. I samverkan med flertal partners demonstreras produkter, tjänster och kommunikationslösningar som bidrar till en bättre vardag och livskvalitet för medborgarna, däribland trygghetslarm, GPS-positionering, sensorer, smarta golv, mobilapplikationer och telemedicin.

Relaterat material:

Joakim Börjesson, affärsområdeschef för SmartCare, Tieto
e-post: joakim.borjesson@tieto.com, tel: +46706022588

Tieto vill omsätta möjligheterna i den datadrivna världen till livslångt värde för människor, företag och samhället i stort. Vi har som mål att vara förstahandsvalet för kunder som vill förnya sina affärsverksamheter. Vi kombinerar vår mjukvara och våra tjänster med ett starkt driv för innovationssamarbeten och ekosystem. www.tieto.se