Tietos integrerade lösning för pappersindustrin ska lyfta Suominens tillväxt

Suominen, världens största tillverkare av ickevävd textil som används för avtorkningsprodukter, medicinska produkter och hygienartiklar, har tecknat ett avtal för strategiskt IT-partnerskap med Tieto. Det fyra år långa avtalet med ett års option täcker uppbyggnad och underhåll av Suominens affärsapplikationer och plattformstjänster. Partnerskapet stödjer Suominens tillväxtstrategi.

Tieto levererar en helhetslösning till Suominen som inkluderar nya system för verksamhet och produktion (ERP- och MES-system). Dessa är baserade på en integrerad standardlösning av SAP och TIPS (Tieto Integrated Paper Solution), som erbjuder nya möjligheter och hosting via Tietos molnlösningar. Investeringen ger nya affärsmöjligheter för Suominens informationsdrivna leveranskedja och produktion. Den inkluderar funktioner för efterfrågehantering, försäljning, planering, produktionshantering, rapportering och analys.

”Vi har som mål att bli en innovativ och snabb aktör inom vår industri, och strävar efter att uppnå betydande tillväxt genom produktledarskap. Vi vill använda vår globala närvaro på ett effektivt sätt och strävar efter perfektion i alla aktiviteter. Vi hade en stram tidsplan för att bygga upp en grund för tillväxt och förnyelse, och Tieto stödde oss på ett utmärkt sätt i planeringsfasen”, säger Timo Rautakorpi, CIO på Suominen.

”Tieto har skapat en integrerad lösning för pappersindustrin, baserad på SAP och sin egen TIPS-produktfamilj för den globala marknaden. Det här avtalet bevisar att våra lösningar är attraktiva. Det är också ett exempel på vår transformationskunskap i processindustrin. Vi är mycket stolta över Suominens förtroende”, säger Henrik Reims, Head of Forest Industry på Tieto.

För mer information, kontakta:

Timo Rautakorpi, CIO, Suominen, tel. +1 860 205 1022, email: timo.rautakorpi[at]suominencorp.com

Henrik Reims, VP, Forest Industry, Tieto, tel. +358 40 515 5719, email: henrik.reims[at]tieto.com

Tieto är det största IT-tjänsteföretaget i Norden och tillhandahåller tjänster för hela IT-livscykeln. Vi erbjuder även globala produktutvecklingstjänster inom informations- och kommunikationsteknologi. Med hjälp av branschkunskap, teknologisk vision och innovativt tänkande vill vi inspirera och utmana våra kunder i att hitta nya sätt att utveckla sina affärsverksamheter.

Tieto utgår från ett starkt nordiskt arv och kombinerar global förmåga med lokal närvaro. Huvudkontoret ligger i Helsingfors, Finland och bolaget sysselsätter fler än 13 000 experter i över 20 länder. Omsättningen är cirka 1,5 miljarder euro. Tietos aktier är noterade på NASDAQ i Helsingfors och i Stockholm. www.tieto.com

Suominen tillverkar ickevävd textil, som används för avtorkningsprodukter, medicinska produkter och hygienartiklar. Slutprodukterna som görs av ickevävd textil – till exempel våtservetter, hygienartiklar och trasor – ger mervärde i det dagliga livet för både konsumenter och yrkesgrupper över hela världen. Suominen är den globala marknadsledaren för ickevävd textil. Företaget har ungefär 600 anställda i Europa och Amerika. Suominens aktier (SUY1V) finns på NASDAQ OMX Helsingforsbörsen.

Taggar: