Apoteket tecknar ramavtal med TietoEnator

Apoteket tecknar ramavtal med TietoEnator TietoEnator och Apoteket har tecknat ett ramavtal gällande leverans av IT-tjänster. TietoEnator har idag mer än 500 konsulter som arbetar med lösningar för detaljhandeln, och är en ledande leverantör av IT-tjänster och lösningar för detaljhandelsbranschen i Norden. Ramavtalet med Apoteket stärker ytterligare företagets position inom den svenska detaljhandelssektorn. Ramavtalet med Apoteket gäller under två år och omfattar tjänster inom affärsanalys, strategier, projektledning, systemutveckling, förvaltning, teknik, drift och support. - Genom detta avtal kommer vi att kunna utveckla vår verksamhet med stöd av TietoEnators kompetens och erfarenhet som leverantör till den nordiska detaljhandelsbranschen, säger Anders Persson, IT-chef vid Apoteket. - Ramavtalet stärker avsevärt vår position som leverantör till den svenska detaljhandelsbranschen. TietoEnator är idag den ledande leverantören av drift- och supporttjänster till Apoteket. Det nya avtalet bekräftar vår styrka som leverantör av värdeadderande IT- tjänster, samt vår förmåga att täcka in hela kedjan av detaljhandelsprocesser för Apoteket, säger Mats Lindmark, VD för TietoEnator Retail i Sverige. Apotekets ramavtal förväntas omsätta cirka 200 miljoner kronor. TietoEnator är ett av de sex företag som valdes ut som leverantörer av rikstäckande tjänster. Tidigare har Apoteket haft många leverantörer av IT-tjänster, men med upphandlingen minskar leverantörernas antal vilket bland annat medför lägre kostnader för Apoteket. Ramavtalet med Apoteket stärker TietoEnators verksamhet inom den nordiska detaljhandelssektorn. Större kundåtaganden finns också hos bland annat Åhléns i Sverige, samt hos SOK och Kesko i Finland. För ytterligare information, kontakta: Mats Lindmark, VD, TietoEnator Retail AB, 08-632 12 46 Vesa Ruotsalainen, Marknadsdirektör, TietoEnator Retail Norden, +358 9 8626 07 55 Med mer än 10000 anställda och en årlig omsättning motsvarande cirka 1,1 miljarder euro, är TietoEnator en ledande leverantör av värdeadderande IT-tjänster i Europa. TietoEnator erbjuder konsulttjänster, utveckling, drift och förvaltning av sina kunders affärsverksamheter i den digitala ekonomin. Koncernens tjänster bygger på en kombination av djup branschkunskap och IT-expertis. www.tietoenator.com TIETOENATOR ABP DISTRIBUTION Centrala media ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/11/20011211BIT00680/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/11/20011211BIT00680/bit0002.pdf