TietoEnator förvärvar aktiemajoriteten i TietoEnator ISS i Tjeckien

TietoEnator förvärvar aktiemajoriteten i TietoEnator ISS i Tjeckien TietoEnator har förvärvat ytterligare 31procent av aktierna i det tjeckiska bolaget TietoEnator ISS a.s och blir därmed majoritetsägare med ett aktieinnehav motsvarande 51procent. TietoEnator ISS erbjuder värdeadderande IT-tjänster till framför allt teleoperatörer. Företagets största kund är Czech Telecom. TietoEnator etablerade sig på den tjeckiska IT-marknaden den 20 juni i år då man bildade ett samägt bolag, TietoEnator ISS, tillsammans med ägarna av ISS Czech s.r.o. TietoEnators mål är att stärka sin ställning på den tjeckiska IT-marknaden genom att vara representerade lokalt. Telekomindustrin är ett av TietoEnators fokusområden globalt. För ytterligare information, v g kontakta: TietoEnator, Timo Cavén, Vice President Telecom & Media, tel. +358 9 862 65500 TietoEnator ISS, Raija Mankki, Styrelseordförande, tel. +420 724 021 484 TietoEnator ISS, Zbynek Eiselt, VD, tel. +420 602 468 240 Med mer än 10000 anställda och en årlig omsättning motsvarande cirka 1,1 miljarder euro, är TietoEnator en ledande leverantör av värdeadderande IT-tjänster i Europa. TietoEnator erbjuder konsulttjänster, utveckling, drift och förvaltning av sina kunders affärsverksamheter i den digitala ekonomin. Koncernens tjänster bygger på en kombination av djup branschkunskap och IT-expertis. www.tietoenator.com TietoEnator ISS a.s. startade sin verksamhet i September 2001 som ett jointventure-företag, samägt av Czech ISS s.r.o. och TietoEnator. Företaget fungerar som systemintegratör och erbjuder värdeadderande lösningar och tjänster inom ICT-området. TietoEnator ISS a.s. beräknas i år ha en omsättning på cirka 124 miljoner CZK (3,9 millioner euro) . TIETOENATOR ABP DISTRIBUTION Helsingfors Börs Stockholmsbörsen Centrala media ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/19/20011219BIT00580/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/19/20011219BIT00580/bit0002.pdf