TietoEnator och Visa tecknar partneravtal

TietoEnator och Visa tecknar partneravtal TietoEnator är ett av de företag som valdes som partner av Visa International för anpassningen av Visas betalkort till bankernas nya chipkortsbaserade betalsystem (EMV-standard). Partneravtalet är en följd av omställningen av betalsystemen i Centraleuropa, Östeuropa, Mellanöstern och Afrika. Avtalet innebär att TietoEnator får ett nära samarbete med Visa International i ett område omfattande mer än 500 banker i 92 länder. TietoEnator är en av elva valda partners som nu skall erbjuda Visas medlemsbanker sitt kunnande inom chipkortsteknologi. Arbetet gäller anpassningen av både betalkorten och de tillhörande processerna. - TietoEnators kunnande inom chipkortsteknologi och betalsystem liksom vår långa konsulterfarenhet och kompetens inom projektstyrning, är de trumfkort som vi förväntar oss kommer att ge ett mycket positivt resultat i samarbetet med Visas partnernätverk, säger Veli Pohjolainen, vice VD vid TietoEnator och ansvarig för TietoEnators affärsområde Finance Sector. Bankernas övergång till chipkortsbaserade betalsystem betyder att nya kort måste distribueras och tas i bruk. Den internationellt accepterade EMV-standarden är en teknisk specifikation som utgör grunden för anpassningen av Europay, MasterCard och Visas nuvarande betalkort till chipkorts-baserade versioner. Chipkort förbättrar säkerheten vid kortbetalningar. För ytterligare information, kontakta: Veli Pohjolainen, vice VD, TietoEnator, ansvarig för TietoEnator Finance Sector, +358 9 8626 0670 veli.pohjolainen@tietoenator.com TietoEnator är en ledande leverantör av värdeadderande IT-tjänster i Europa med mer än 10 000 anställda och en omsättning på 1.1 miljarder Euro. TietoEnator erbjuder managementkonsulting, systemutveckling, integration, drift och support, produktutvecklingstjänster för kunder samt, programvaror. TietoEnator har djup kunskap om kunders verksamheter inom branscher som t ex telekommunikation, bank och finans, offentlig sektor samt skog och energi. www.tietoenator.com TIETOENATOR ABP DISTRIBUTION Centrala media ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/02/20011002BIT00640/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/02/20011002BIT00640/bit0001.pdf