Tiger of Sweden satsar på Tyskland – första konceptbutiken öppnar i Düsseldorf

Report this content

I Sverige tog Tiger of Sweden kostymen från banken till gatan. Nu är det tyskarnas tur att upptäcka den svenska definitionen av välskräddat mode. Lördagen den 9 februari öppnar Tiger of Swedens första konceptbutik i Tyskland. På 280 kvadratmeters yta på Breite Straße 3–5 i Düsseldorf ryms samtliga kollektioner.

Tiger of Sweden har seglat upp som en utmanare på den stora tyska modemarknaden. Den första egna butiken i Tyskland är ett led i den medvetna satsningen på konceptbutiker i storstäder på prioriterade marknader. Tyskland är i dagsläget Tiger of Swedens största marknad utanför Skandinavien och står dessutom för den största tillväxten. Både den nya butiken och de aktuella kollektionerna har starka kopplingar till företagets tidlösa hantverk, som samtidigt kontrasteras med en humoristisk respektlöshet mot traditioner.

– Den tyska marknaden är oerhört intressant för oss. Vi har funnits i Tyskland ett par år och fått ett mycket varmt mottagande av modepubliken. Düsseldorf är ett naturligt val, där finns en lång modetradition och en omedelbar närhet till en stor mängd människor som är i vår målgrupp, säger Roger Tjernberg, vd för Tiger of Sweden.

Tiger of Sweden har sedan tidigare etablerat konceptbutiker i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Storbritannien.

– Vi ser självklart en utveckling med butiker i fler tyska städer framför oss, som till exempel München, Hamburg eller Berlin, säger Roger Tjernberg.