Vinstvarning

TiksPac drabbades under räkenskapsårets sista vecka indirekt av dataviruset PETYA. Detta ledde till uteblivna leveranser vilket slår hårt mot resultatet 2016-2017.

Sista veckan i juni drabbades många företag och organisationer världen över av dataviruset PETYA. Detta drabbade vår transportör TNT hårt och innebar att TNT över hela världen inte kunde hämta upp eller leverera gods. Detta fick dessvärre stora konsekvenser för TiksPac.

TiksPacs bästa kvartal är varje år Q4 (april-juni), en stor del av våra projekt ligger för leverans innan sommaren. Under hela våren arbetar vi med och siktar mot att färdigställa och leverera de projekt som ska levereras inför semesteruppehållet. Så även detta år, alla TiksPac-stationer var klara, packade och utställda för att hämtas upp av TNT.

Eftersom vår intäktsredovisning har leverans av projekt som tidpunkt för när intäkten redovisas fick detta stora konsekvenser för TiksPac. Projekt till ett värde av 3,6 MKR blev stående på vårt lager över bokslutsdagen. Den uteblivna intäkten medför att nettoresultatet för helåret 2016-2017 blir negativt med cirka 2,4 MKR.

En mycket positiv konsekvens av det inträffade blir att första månaden innevarande bokföringsår 2017-2018 kommer att visa en positiv omsättning med samma summa (+3,6 MKR).  Alla kostnader för dessa 3,6 MKR har tagits under räkenskapsåret 2016-2017. Normalt sett börjar vårt verksamhetsår med juli som en semestermånad med nära noll i omsättning och ett negativt resultat på ca 1,5MKR. Med anledning av den försenade utleveransen får vi därmed en mycket stark inledning på det nya året.

-          I samråd med våra revisorer har vi kommit fram till att detta är hur vi måste hantera det som inträffade när TNT drabbades av virus och stod stilla sista veckan i juni. Det är olyckligt och ger enlig vår mening inte den mest rättvisande bilden av hur TiksPac presterat under året som gått. / Stefan Arvidsson, VD

Stefan Arvidsson, VD

Kort om TiksPac Genom TiksPacs miljökoncept tillhandahålls stationer med miljövänliga hundpåsar på ett sätt som är kostnadsfritt såväl för hundägare som för den som svarar för renhållningen inom det aktuella området. Verksamheten finansieras av företag som mot en avgift erhåller en mediaplats på stationerna och därmed visar sitt engagemang för sin lokala närmiljö (CSR). Tjänsten är kostnadsfri för kommunerna, som dock svarar för utplacering, skötsel och drift av stationerna. TiksPac svarar, genom underleverantörer, för produktion av påsar, tillverkning av stationer, utskrift och montering av dekaler på stationer samt distribution av påsar. Bolagets affärsmodell framgår av den senaste bokslutskommunikén.

Denna information är sådan information som TiksPac AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 augusti 2017.