Tilgin erhåller pilotorder från ledande Östeuropeisk telekomoperatör för nästa generation gateways

Stockholm, 30 september 2008: Tilgin, en ledande leverantör av lösningar för multiplay- och nästa generations bredbandstjänster, meddelar idag en en ny pilotorder från en stor ledande Östeuropeisk telekomoperatör på sin nästa generations gateway-lösning och VCM-mjukvara med vilka operatören planerar att lansera ett avancerat triple play erbjudande.

Ordern utgör första delen i en planerad utrullning av IP-teknologi. Operatörens ambition är att genomföra pilotstudie och utvärdering under hösten 2008. Det initiala ordervärdet är begränsat. Operatören, som är en av de största i Östeuropa, planerar att utöka sitt erbjudande med IP-telefoni (VoIP) och andra tjänster baserade på höghastighetsinternet till sina fler än 700.000 bredbandskunder och potentiellt även till sin stora kundbas med fastnäts-abonnenter.

I pilotordern ingår Tilgins lösning för nästa generations home gateway,vilken inkluderar HG 1521-produkten för fiberaccess och VCM-mjukvara för fjärruppgradering och -övervakning. Detta är en del av en helhetslösning som möjliggör för operatören att erbjuda förbättrade bredbandstjänster till sina kunder. Helhetslösningen kommer att levereras av ett trepartssamarbete mellan Tilgin och två av Tilgins ledande regionala telekompartners.

Operatören är den främste leverantören av telekomtjänster i sitt land. Den erbjuder en rad tjänster på både mobila och fasta nät såsom telefoni, internetuppkoppling och andra IT-relaterade tjänster. Operatörens vision är att erbjuda effektiva och innovativa tjänster av högsta kvalitet till sina kunder genom ett ökat fokus på både dubbel- och triple play-tjänster.

“Ordern befäster Tilgin som en leverantör av nästa generations plattformar för avancerade IP-tjänster till hemmet”, säger Ola Berglund, VD på Tilgin. “Här har operatören byggt sitt leverantörsval på en grundlig utvärdering och vi har återigen bevisat att vi har en förstklassig fiberlösning för FTTH-installationer.”

Med denna order från Tilgin planerar operatören att bli först i sitt land att kunna erbjuda sina kunder IP-baserade tjänster och applikationer utöver traditionell internetuppkoppling, såsom nya integrerade media och värdehöjande tjänster.

"Tilgin offentliggör denna information enligt lagen omvärdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiellainstrument".