Tilgin sänker kraftigt kostnaderna för IPTV med PVR-funktioner

Tilgin, en ledande leverantör av kundplacerad utrustning (CPE) för multiplay och nästa generations bredband, presenterade idag en ny kostnadsoptimerad Mood 400 IP-set-top som kraftigt minskar operatörskostnaderna för att distribuera en IPTV-tjänst med PVR-funktioner (Personal Video Recorder).

Tilgins nya Mood 400-022 IP Set-top Media Center erbjuder ett brett utbud av HD-IPTV-funktioner, där avancerad PVR är den främsta. Det är viktigt att minska kostnaderna för att distribuera den här funktionen eftersom allt fler kunder anser att PVR-funktionalitet som Pause Live TV, Time-shift och Scheduled Recording är de funktioner som de helst skulle vilja ha i sin TV-tjänst. En aktuell konsumentundersökning som presenterats av Deutsche Telekom* visar att de två TV-funktioner som kunderna uppskattar mest är Pause Live TV med Time-shift (58 %) och Scheduled Recording (52 %). 81 % av TiVo PVR-användarna skulle hellre göra sig av med sin iPod än vara utan sin PVR-tjänst.**

”Om man vill nå framgång som IPTV-leverantör kan man inte bara erbjuda ännu en likadan TV-tjänst som marknaden i stort”, säger Jeff Heynen, analytiker inom bredband och IPTV på Infonetics Research. ”IPTV måste erbjuda en mer anpassad tittarupplevelse som kunden kan använda när de vill, som mer aktivt utnyttjar PVR och är dessutom integrerad med hemnätverket. Konsumenterna kommer att förvänta sig att kunna använda funktioner som Pause Live TV, Time-shift och Schedule Recordings utifrån sina egna intressen. De kommer också att förvänta sig att det innehåll de vill ha kan delas på flera TV-apparater i bostaden.”

Mood 400-022 innehåller en integrerad hårddiskenhet på 160 GB med avancerad multi-stream- och multi-room-funktionalitet. Konsumenterna kan samtidigt hantera flera HD-kanaler i sin IP-set-top och spela in från två TV-strömmar samtidigt som de tittar på en annan. Sparat innehåll kan också delas med andra DLNA-kompatibla (Digital Living Network Alliance) set-top-boxar och annan DLNA-kompatibel utrustning i bostaden.

”Vi har lyckats konstruera den nya PVR Mood 400 så att den ligger inom den prisbild som är en förutsättning för lansering på den breda marknaden. Detta har vi lyckats med utan att ha behövt göra avkall på vare sig industridesign eller funktionalitet. Den här produkten innehåller mycket avancerad funktionalitet i ett mycket litet och elegant hölje. Dessutom kommer operatörerna att bli nöjda när de får veta att det är en av de mest energieffektiva set-top-boxarna på marknaden”, säger Ola Berglund, VD på Tilgin.

I grunden för Mood 400-022 finns en programvaruplattform som är gemensam för alla övriga Mood 400 set-top-boxar. Produkten utvecklas hela tiden och erbjuder gedigna prestanda som är bäst i sin klass och avancerad funktionalitet som krävs för att leverera interaktiva och anpassade IPTV-tjänster av hög kvalitet. Stöd finns för DLNA/UPnP, SIP och IMS, vilket gör att leverantörerna kan leverera utökad servicefunktionalitet som Remote Access, Instant Messaging, Caller ID, VoIP och många andra kommunikations- och mediedelningsapplikationer. Integration med andra applikationsutvecklare görs med hjälp av ett kraftfullt programutvecklingspaket som är enkelt att använda.

Tilgin ställer ut och visar sin Mood 400-022 lösning på IBC i Amsterdam I Holland 12-16 september I hall 12 (IPTV Zone) monternummer IP255.www.ibc.org

* Presenterades av Deutsche Telekom på IPTV World Forum Europe Conference, 14 mars 2008
** Enligt en konsumentundersökning från TiVo som är publicerad på www.tivo.com