Tilgin vinner IPTV-testorder från ledande operatör i sydvästra Europa

Stockholm, 1 september 2008: Tilgin, en ledande leverantör av lösningar för kundplacerad utrustning (CPE) för multiplay- och nästa generations bredbandstjänster, har vunnit en testorder på IPTV-teknologi från ytterligare en ledande telekomoperatör i Europa. Tilgin’s IMS-TV-plattform är avgörande för kundens ambition att skapa ett marknadsledande erbjudande.

Denna testorder är en del av operatörens nya IMS-baserade IPTV-satsning. Ordervärdet är begränsat för denna initiala order. Operatörens målsättning är att skapa ett marknadsledande erbjudande med hjälp av IMS-TV-tjänster.

“Under de senaste veckorna har vi vunnit flera ordrar på IPTV-teknologi från ledande europeiska operatörer. Detta bekräftar Tilgin’s teknologiska ledarskap och ger oss en bra position när våra kunder och andra operatörer bestämmer sig för att satsa på nästa generations bredbandstjänster till massmarknaden”, säger Ola Berglund, VD på Tilgin.

Tilgin kommer att leverera sin IMS-TV-klient som en del av en global systemintegratörs end-to-end-lösning, vilken kommer att möjliggöra för operatören att erbjuda ett brett urval av nya multimediatjänster, minska sina nätverkskostnader och förkorta ledtider när operatören introducerar nya avancerade och konvergerande tjänster. Tilgins IMS-TV-arkitektur är en ”pre-Open IPTV Forum”-klientmjukvara och en del av den produktutveckling som Tilgin gör för att kontinuerligt kunna erbjuda de mest avancerade IPTV-tjänsterna.

IMS är den standardiserade arkitektur som gör det möjligt för operatörer att använda IP-nätverket och att skapa tjänster som knyter ihop mobila/trådlösa nät och fasta nätverk. IMS skapar flexibilitet i näten, gör dem mer kostnadseffektiva och garanterar att tjänsterna levereras med hög kvalitet till slutanvändarna. Enligt Ovum Research har mer än 200 ledande operatörer hittills investerat i IMS-nätverk.

"Tilgin offentliggör denna information enligt lagen omvärdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiellainstrument".