Tata AutoComp slutför förvärvet av TitanX Engine Cooling

Report this content

Tata AutoComp Systems Limited, ett av Indiens ledande konglomerat inom fordonskomponenter meddelar slutförandet av förvärvet av TitanX Engine Cooling, en ledande, global leverantör av motor- och drivlinekylning med huvudkontor i Göteborg.

Överenskommelsen om förvärvet undertecknades i augusti 2016 och är nu godkänd av alla berörda myndigheter i Europa och Indien. Ägarskiftet skedde den 29 december 2016.

- Vi är angelägna om att börja arbeta med våra nya ägare, förvissade om att deras långsiktiga affärsperspektiv gör det möjligt för oss att ta nästa steg i vår tillväxtstrategi, säger Stefan Nordström, vd för TitanX. Tata AutoComp ger oss möjligheter att stärka vår roll som en global partner inom avancerade kylsystem för drivlinor till våra kunder.

TitanX har en unik position i branschen för drivlinekylning, eftersom företaget är den enda aktören som är helt fokuserad på tunga fordon och gensets. Under de senaste åtta åren har TitanX vuxit från tre från Valeo utköpta fabriker till ett globalt företag med sex fabriker som idag levererar till de flesta tillverkare av kommersiella fordon i västvärlden, bland andra Volvo, Scania, Daimler och Iveco.

Bifogat finns pressreleasen om fullföljandet av förvärvet.

För mer information om TitanX:

Stefan Nordström, vd, TitanX
Tel: + 46 31 727 69 50