Tobii Dynavox förvärvar brittiska Smartbox Assistive Technology

Tobiis största affärsområde Tobii Dynavox har ingått avtal om att förvärva 100 procent av aktierna i Smartbox Assistive Technology Ltd, baserat i Storbritannien. Genom förvärvet konsoliderar Tobii Dynavox ytterligare sin marknadsledande position och stärker sina sälj- och distributionskanaler i geografiska nyckelmarknader. Smartbox kommer att integreras fullt ut med Tobii Dynavox.

Förvärvet ger Tobii Dynavox möjligheten att erbjuda sina kunder Smartbox branschledande kommunikationsmjukvara Grid tillsammans med sina egna ögonstyrda och pekskärmsbaserade produkter. Genom att integrera Grid i sin produktportfölj kan Tobii Dynavox erbjuda ett brett utbud av lösningar för personer med olika kommunikationsbehov och funktionshinder.

– Smartbox har spelat en viktig roll i den globala marknaden för kommunikationshjälpmedel. Med sin innovativa mjukvara Grid och entreprenörsanda är de en perfekt match för Tobii Dynavox. Genom att integrera de två verksamheterna kommer vi att ha marknadens starkaste försäljningskanaler och bästa produkter, säger Fredrik Ruben, affärsområdeschef för Tobii Dynavox.

Smartbox Assistive Technology Ltd, som hittills ägts av grundaren Paul Hawes och familj, är huvudsakligen baserat i Malvern och Bristol i Storbritannien. Företaget sysselsätter runt 70 personer och nettoomsättningen 2017 uppgick till 9,3 miljoner GBP, motsvarande cirka 110 miljoner kronor. Vinstmarginalen ligger i linje med Tobii Dynavox.

Förvärvet avses vara fullbordat den 1 oktober 2018 och integrationsprocessen kommer att inledas omgående. Tobii betalar ägarna/grundarna 11 miljoner GBP kontant, motsvarande cirka 130 miljoner kronor. Förvärvet kommer att bidra positivt till Tobiis vinst per aktie och finansieras genom lån. Tobii Dynavox långsiktiga finansiella mål förblir intakta. Ytterligare finansiell information kommer att presenteras i Tobiis delårsrapport för fjärde kvartalet 2018.

Denna information är sådan information som Tobii AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 augusti 2018 kl. 8.20 CET.

Sara Hyléen, Director of Corporate Communications and Investor Relations, Tobii AB, tel: 070-916 16 41, e-post: sara.hyleen@tobii.com

Fredrik Ruben, President Tobii Dynavox, tel: 070-427 41 10, e-post: fredrik.ruben@tobiidynavox.com

Tobii är världsledande inom eyetracking. Vår vision är en värld där all teknik fungerar i total harmoni med naturligt mänskligt beteende. Tobii bedriver verksamhet inom tre affärsområden: Tobii Dynavox gör specialutvecklade datorer som styrs med ögonrörelser eller pekskärm som används av människor med särskilda behov. Tobii Pro utvecklar och säljer eyetracking-lösningar och tjänster för att studera mänskligt beteende som idag används av mer än 3 000 företag och 2 000 forskningsinstitutioner, däribland samtliga av världens 50 mest välansedda universitet. Tobii Tech vidareutvecklar Tobiis teknologi för volymmarknader såsom datorspel, vanliga datorer, virtual reality, augmented reality och smartphones. Tobii har sitt huvudkontor i Stockholm och är noterat på Nasdaq Stockholm (TOBII). Koncernen har cirka 1 000 anställda. Läs mer på www.tobii.com.