• Tobii AB/

Tobii Pro lanserar banbrytande eyetracker och mjukvara för analys av olika fysiologiska data

Tobii Pro, världsledande inom eyetracking för forskning, fortsätter att driva utveckling och innovation genom dagens lansering av företagets hittills mest kraftfulla och avancerade eyetracker Tobii Pro Spectrum och analysplattformen Tobii Pro Lab. De nya forskningsverktygen bidrar till djupare insikter och breddar möjligheterna för eyetracking-studier.

Eyetracking är en kraftfull och objektiv forskningsmetod för att förstå mänskligt beteende och användandet växer snabbt inom flera akademiska och kommersiella områden. Eyetrackern Tobii Pro Spectrum och den nya mjukvaruplattformen för analys och kombination av olika fysiologiska mätningar, Tobii Pro Lab, gör det möjligt för forskare inom exempelvis neurovetenskap, barns utveckling, psykologi, lingvistik, läsning och oftalmologi att med hög precision samla in stora mängder detaljerad data om vår visuella uppmärksamhet och våra ögonrörelser (eyetracking-data).

Den nya eyetracking-plattformen kan samla in eyetracking-data med en frekvens upp till 600 hertz (Hz) samtidigt som deltagare av studier kan röra sig naturligt framför skärmen– en unik och efterfrågad kombination inom flera forskningsområden. Pro Lab gör det möjligt att kombinera eyetracking med data från andra fysiologiska mätningar såsom hjärnaktivitet (EEG), svettproduktion till följd av känslor eller stress (GSR) och hjärtaktivitet (ECG).

– För att designa studier som återger ett verkligt scenario och beteende är det avgörande att kunna samla in högkvalitativ eyetracking-data samtidigt som testpersonerna kan röra sig naturligt”, sa Professor Adam Guastella, Principle Research Fellow och Clinical Psychologist vid Brain and Mind Centre, Medicinska fakulteten, Sydneys Universitet. ”Tobii Pros system uppfyller de höga kraven med en transparens och användarvänlighet som gör det möjligt för forskare på alla nivåer att skapa eyetracking-experiment för att förstå undermedvetna mentala processer, känslor och beteenden.”

Eyetracking möjliggör en djupare förståelse av vårt beteende och vad som faktiskt orsakar en fysisk reaktion. Vi ser ett ökat intresse hos våra kunder att kombinera olika fysiologiska mätningar såsom eyetracking och EEG, i en och samma studie. Tidigare var detta svårt och tidskrävande men med Tobii Pro Lab gör vi det nu enklare för forskare att kombinera olika fysiologiska data i sina studier, sa Tom Englund, affärsområdeschef på Tobii Pro.

Eyetracker som kombinerar hög kapacitet med utrymme att röra sig naturligt
Att människor ska kunna röra sig naturligt samtidigt som deras ögonrörelser studeras är grundläggande för alla Tobii Pros produkter och också en nyckelegenskap hos Tobii Pro Spectrum. Två eyetracking-kameror tar upp till 600 bilder per sekund vardera på båda ögonen. Den höga bildfrekvensen möjliggör detaljerade studier av ögonrörelser såsom fixationer, mikrosackader och förändringar av pupillens storlek – vilka bidrar till insikter om vad som fångar vår uppmärksamhet och driver vårt beteende. Pro Spectrum läser av ögonrörelser oavsett människors etnicitet och ålder, eller om de bär kontaktlinser eller glasögon och Tobii Pros matematiska 3D-modell av det mänskliga ögat gör det möjligt för eyetrackern att räkna ut exakt var någon tittar, även när någon rör på huvudet. Detta är extra värdefullt när man exempelvis studerar människor med koncentrationssvårigheter eller spädbarn.

Mångsidig mjukvara kombinerar olika fysiologiska data
Tobii Pro Lab är en ny mjukvaruplattform för analys av eyetracking- och annan fysiologisk data som används vid studier av mänskligt beteende. Den stödjer hela arbetsflödet från design, datainsamling och analys av eyetracking-data. Det finns också möjlighet att med en millisekunds exakthet synkronisera denna data med andra fysiologiska mätningar såsom EEG, GSR eller ECG för att bedriva forskning där man eftersöker en mer holistisk förståelse av människors beteende. Mångsidigheten och användarvänligheten gör arbetsflödet mer effektivt och forskare behöver inte lägga sin värdefulla tid på tekniska funktioner utan kan istället fokusera på resultaten från sina studier. Pro Lab blir nu analysverktyget för alla Tobii Pros produkter, oavsett om eyetracking-data samlats in via en skärmbaserad eyetracker eller eyetracking-glasögon. Mjukvaran kommer kontinuerligt utökas med ytterligare funktioner under 2017 och framåt.

Tillsammans med Tobii Pro Spectrum och Tobii Pro Lab lanseras också ett nytt utvecklingsverktyg (SDK) som möjliggör för forskare att bygga egna specialanpassade applikationer för Pro Spectrum och övriga skärmbaserade eyetrackers från Tobii Pro.

Användningsområden för eyetracking som undersökningsmetod
Eyetracking som undersökningsmetod ökar snabbt inom en rad områden som det enda sättet att samla in och analysera verklig information om vad vi uppmärksammar och vad som faktiskt driver vårt beteende. Tobii Pros teknik och tjänster bidrar till insikter för forskare inom en rad områden som sträcker sig från psykologer som arbetar för metoder att tidigt kunna identifiera autism, till radiologer som studerar läsmönster av röntgenbilder för att öka nivån av korrekt diagnosticering, till neuroforskare som undersöker behandlingseffekten av Parkinson, till marknadsundersökare som vill öka förståelsen av sina kunders beteende.

För mer information:

Kontakt:
Cecilia Lago Albright, PR & Communications Manager, Tobii Pro
Telefon: +46 707 43 13 45, e-post: cecilia.albright@tobii.com

Tobii är världsledande inom eyetracking. Vår vision är en värld där all teknik fungerar i total harmoni med naturligt mänskligt beteende. Tobii bedriver verksamhet inom tre affärsområden: Tobii Dynavox gör specialutvecklade datorer som styrs med ögonrörelser eller pekskärm som används av människor med särskilda behov. Tobii Pro utvecklar och säljer eyetracking-lösningar och tjänster för att studera mänskligt beteende som idag används av mer än 3 000 företag och 2 000 forskningsinstitutioner, däribland samtliga av världens 50 mest välansedda universitet. Tobii Tech vidareutvecklar Tobiis teknologi för nya volymmarknader såsom datorspel, vanliga datorer, virtual reality och fordon. Tobii har sitt huvudkontor i Stockholm och är noterat på Nasdaq Stockholm (TOBII). Koncernen har cirka 700 anställda. Läs mer påwww.tobii.com