Tobii tar in 143 MSEK i finansiering från Intel Capital

STOCKHOLM, 20 mars 2012 – Tobii Technology, världsledande inom eyetracking och blickstyrning har tagit in 143 MSEK i en ny finansiering ledd av Intel Capital. Intel Capital gör nu sällskap med Tobiis tidigare finansiärer Amadeus Capital, Investor Growth Capital och Northzone Ventures. Finansieringen kommer att användas till vidareutveckling av företagets kärnteknologi och till att ta eye tracking och blickstyrning till massmarknadsapplikationer.

Finansieringen från Intel Capital kommer att hjälpa Tobii att ytterligare accelerera sin teknikutveckling och att ta steget in på massmarknader som datorer, bilar, datorspel och andra volymapplikationer för konsumenter och företag. Bland annat kommer Tobii att göra strategiska investeringar i sin R&D-organisation, nyanställa och utveckla nya kompetensområden.

– Eyetracking och gaze har potential att revolutionera datorinteraktion på samma sätt som Touch har förändrat mobiler och surfplattor, säger Henrik Eskilssons, VD för Tobii Technology. Tobii ska ta eye tracking från nichapplikationer till massmarknader vilket ställer helt nya krav. Denna finansiering hjälper oss att vidareutveckla vår kärnteknologi, ta språnget över till massmarknader och behålla vår ledande position inom eyetracking.

– Intel Capital tror att eyetracking kan bli en viktig del av framtida multimodala användargränssnitt. Tobii är världsledande inom detta segment och en ledande kandidat till att leverera den senaste teknologin inom användargränssnitt i vanliga datorer, säger Marcos Battisti, Managing Director på Intel Capital, Western Europe & Israel.

Från och med mars 2012 tar Ian Cooper plats i Tobiis styrelse som representant för Intel Capital.
– Jag ser fram emot att arbeta med Tobii för att bygga ledaren inom konsumentorienterad eyetracking, säger Ian Cooper, Investment Director at Intel Capital.

– Eyetracking och gaze är mycket lovande, som ett nytt och kraftfullt interaktionssätt. Genom att samarbeta nära med Tobii hoppas vi på att kunna ta nyttan med denna teknologi till vanliga datorer, säger  Joel Fisch, Director of Business Development på Intels Architecture Development Group.

Om oss

Tobii är världsledande inom eyetracking. Vår vision är en värld där all teknik fungerar i total harmoni med naturligt mänskligt beteende. Tobii bedriver verksamhet inom tre affärsområden: Tobii Dynavox gör specialutvecklade datorer som styrs med ögonrörelser eller pekskärm som används av människor med särskilda behov. Tobii Pro utvecklar och säljer eyetracking-lösningar och tjänster för att studera mänskligt beteende som idag används av mer än 3 000 företag och 2 000 forskningsinstitutioner, däribland samtliga av världens 50 mest välansedda universitet. Tobii Tech vidareutvecklar Tobiis teknologi för volymmarknader såsom datorspel, vanliga datorer, virtual reality och smartphones. Tobii har sitt huvudkontor i Stockholm och är noterat på Nasdaq Stockholm (TOBII). Koncernen har cirka 1 000 anställda. Läs mer på www.tobii.com.