Tobii släpper nästa generations eyetetracker för datorspel

Tobii, världsledaren inom eyetracking, lanserar sin andra generations datorspelstillbehör, Tobii Eye Tracker 4C. Genom en enkel USB-ansluten device kan spelarna få en mer fördjupad och naturlig spelupplevelse, utan att behöva uppgradera sina befintliga system eller använda specialdesignade headsets. Tobii Eye Tracker 4C, som ersätter det befintliga speltillbehöret Tobii EyeX, kan förbeställas för 149 USD på TobiiGaming.com från och med den 25 oktober och börjar skeppas den 25 november.

Tobii Eye Tracker 4C kompletterar, snarare än ersätter, traditionella datorspelstillbehör. Den använder spelarens ögonrörelser för att skapa en helt ny interaktion. När man kombinerar eyetracking med mus och tangentbord eller en spelkontroll ger det spelarna en rikare, mer fördjupad upplevelse eftersom händelser kan efterlikna verkligheten mycket bättre, till exempel hur man söker skydd eller siktar mot ett mål.

Det finns över 40 titlar med eyetracking-kompatibla spel på TobiiGaming.com, inklusive Deus Ex: Mankind Divided, Tom Clancy’s The Division och Watch Dogs 2 (kommer snart). Flera nya titlar tillkommer varje månad. Tobii förväntar sig att ha 100 eyetracking-kompatibla spel i slutet av 2017, däribland flera nya AAA-titlar.

Efter att ha integrerat kundfeedback från befintliga Tobii EyeX-spelare har Tobii gjort fem viktiga förbättringar i och med Tobii Eye Tracker 4C:

• Headtracking ingår, vilket gör speltillbehöret till den enda som erbjuder både head- och eyetrackingfunktioner, vilket ger en överlägsen upplevelse i simulatorspel som Elite: Dangerous. (För närvarande i Beta)
  • Tobii EyeChip, världens första ASIC (specialutvecklad processor) för eyetracking, har inkluderats för att minska CPU-belastning och strömförbrukning hos värddatorn.
  • Minskad storlek och synlighet på belysarna.
  • Övergång till en integrerad USB2-sladd (USB 2.0 BC 1.2) för att öka antalet kompatibla värdenheter.
  • Ytterligare kvalitets- och prestandaförbättringar i Tobiis väldsledande eyetracking-teknologi.

Precis som i Tobii EyeX kommer Tobii Eye Tracker 4C även att stödja ansiktsigenkänning i Windows Hello, Microsofts lösenordsfria inloggning, vilket gör att användarna kan låsa upp sin enhet med en enda blick.

För att se hela utbudet av eyetracking-kompatibla spel, läsa mer om fördelarna med eyetracking eller förbeställa din Tobii Eye Tracker 4C, besök tobiigaming.com. Få uppdateringar om det senaste inom eyetracking-spel genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev eller följ oss på Twitter, Facebook och YouTube.

Stephan Floyd, Head of Content, PR and Brand, Tobii Tech
telefon: -1-781-223-2005, e-post: stephan.floyd@tobii.com

Om Tobii

Tobii är världsledande inom eyetracking. Tobiis vision är en värld där all teknologi fungerar i total harmoni med naturligt mänskligt beteende. Tobii är uppdelat i tre affärsområden: Tobii Dynavox gör specialdesignade datorer som kontrolleras med ögonrörelser eller pekskärmar, att användas av personer med funktionshinder på grund av ryggmärgsskador, CP, ALS eller andra medicinska tillstånd. Tobii Pro utvecklar och säljer eyetracking-utrustning och tjänster som används varje dag av över 3 000 företag och 2 000 forskningsinstitut, inräknat världens 50 mest framstående universitet. Tobii Tech vidareutvecklar Tobiis teknologi för nya volymmarknader som datorspel, persondatorer, virtual reality och fordon. Tobii har sitt huvudkontor i Sverige och är noterat på Nasdaq Stockholm (TOBII). Koncernen har omking 700 anställda. För mer information, se www.tobii.com.

Taggar: