Tobin Properties får bygglov för nytt bostadskvarter med 91 nya lägenheter i centrala Sundbyberg

Sundbyberg fortsätter att utvecklas i snabb takt. Småstaden mitt i Stockholm lockar allt fler och är idag ett av regionens mest expansiva områden. Efterfrågan på bostäder i centrala Sundbyberg är högre än någonsin. Nu får Sundbyberg ett nytt modernt bostadskvarter ett stenkast från Sturegatans affärsstråk och bara minuter från tunnelbana, tvärbana och pendeltåg.

Fastighetsutvecklingsföretaget Tobin Properties har beviljats bygglov för ett nytt bostadskvarter, Vintergatan, i centrala Sundbyberg. Första etappen i projektet omfattar 3 nya bostadshus med totalt 91 nya bostadsrätter på Vintergatan 1-5. Byggstart sker inom kort och inflyttning beräknas till hösten 2015.

”Med det här projektet fortsätter vi att utveckla Sundbybergs levande stadskärna. Sundbyberg har en enorm dragningskraft och med Tobins Properties bygge kan vi erbjuda fler lägenheter i centrala Sundbyberg samtidigt som det passar väl in i Sundbybergs småstadscharm som vi vill värna om”, säger Jonas Nygren (S) Kommunstyrelsens ordförande i Sundbyberg.

Vintergatan i Sundbyberg är Tobin Properties tredje större projekt i Stockholmsområdet och under de närmaste två åren beräknas ytterligare fyra projekt startas.

”Vi är självklart väldigt nöjda över att vi beviljats bygglov på en av de mest attraktiva adresserna i Sundbyberg och ser fram emot att påbörja byggnationen av Vintergatan och förverkliga vår vision om effektiva boenden för den moderna storstadsbon”, säger Tobin Properties VD Erik Karlin. ”Temat för projektet är funktionalitet och estetik och det kommer att speglas såväl arkitektoniskt i utformningen av huskropparna som i kvarterets helhet med parker och gårdar.”

Bostäderna i Vintergatan har ritats av de prisbelönta arkitekterna Semrén + Månsson. Park, gårdar och takterrasser som ingår i Vintergatan har utformats av landskapsarkitekten Johan Paju. Den interiöra designen och inredningen har tagits fram i samarbete med Koncept Stockholm som bland annat ligger bakom framgångsrika Story Hotel.

För ytterligare information, vänligen gå in på www.vintergatan3.se eller kontakta: