Tobin Properties förvärvar ytterligare bostadsutvecklingsfastigheter i centrala Uppsala

Tobin Properties AB (publ) har tecknat avtal om förvärv av fastigheterna Fjärdingen 27:5, Fjärdingen 27:6 samt Fjärdingen 29:1 i centrala Uppsala. Köpeskillingen uppgår till 225 Mkr. Fastigheterna har en uthyrbar area om cirka 7 800 kvm.

”Detta är vårt andra förvärv i Uppsala på kort tid och det är även denna gång ett toppläge som medger utveckling av bostadskvarter med mycket stor dragningskraft”, säger Erik Karlin, VD på Tobin Properties. ”Genom detta förvärv har vi nu totalt en projektportfölj omfattande cirka 15 000 kvadratmeter i centrala Uppsala”.

De tre fastigheterna som ingår i förvärvet är belägna centralt i Uppsala, i ett mycket attraktivt läge intill Slottsbacken med promenadavstånd till Uppsala centralstation, Stora Torget och Universitetsbiblioteket. Idag disponeras fastigheterna av Region Uppsala som flyttar ut ur två av fastigheterna vid årsskiftet. Hyresgästerna i den tredje fastigheten har bildat en bostadsrättförening som har så kallad hembudsrätt, vilket innebär att den inom sex månader kan förvärva fastigheten till samma villkor. Försäljningen ska också formellt godkännas av regionstyrelsen för Region Uppsala.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Tobin Properties är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande kl. 08.00 den 9 januari 2017

Tobin Properties är ett fastighetsutvecklingsföretag vars affärsidé är att skapa väldesignade bostäder med funktionella lösningar utifrån medvetna människors behov. Tobins projektportfölj består av utvecklingsprojekt om ett bedömt totalt utvecklat värde om cirka 10 900 MSEK. Tobin Properties har en stam- och preferensaktie noterad på Nasdaq First North Premier och sedan juli 2016 finns Tobin Properties obligationslån noterat på Nasdaq First North Bond Market. Avanza Bank AB agerar Certified Adviser åt Bolaget.