Toleranzia genomför emission för att möjliggöra storskalig produktion av TOL2

Toleranzia är ett svenskt bolag som utvecklar läkemedel mot autoimmuna sjukdomar med huvudfokus på myastenia gravis. Toleranzias läkemedelskandidat, TOL2, riktar sig mot sjukdomsorsaken, och om Bolaget når ett läkemedelsgodkännande väntas läkemedlet kunna bota eller kraftigt lindra sjukdomen.

Vid fulltecknad emission tillförs Bolaget cirka 24 MSEK (före emissionskostnader), varav 19,2 MSEK är garanterade. Emissionslikviden ska användas till storskalig produktion av läkemedelskandidaten TOL2, genomförande av toxikologi- och säkerhetsstudier av TOL2, förberedelser för kliniska prövningar av TOL2 i människa, samt genomförande av erforderlig affärsutveckling och övrig löpande verksamhet.

”Inom tre år är det min förhoppning att vi framgångsrikt har genomfört en klinisk fas I/IIa-studie i myastenia gravis och har ingått avtal med ett ledande läkemedelsföretag som slutför de kliniska studierna och tar TOL2 till marknaden.” VD Charlotte Fribert

Prekliniska studier av TOL2 har indikerat botande effekt myastenia gravis och inte uppvisat några tecken på biverkningar. Toleranzias målsättning är att inleda en klinisk fas I/IIa-studie av TOL2 2019 och om Bolagets plan uppnås är denna kliniska fas genomförd någon gång under 2020. Toleranzias strategi är att etablera ett partnerskap eller att utlicensiera läkemedelskandidaten för fortsatt klinisk utveckling efter fas I/IIa.

TOL2 har särläkemedelsstatus i USA vilket väsentligen ökar sannolikheten för Toleranzia att sluta ett samarbetsavtal med ett globalt läkemedelsföretag. Särläkemedelsstatus medför fördelar som marknadsexklusivitet, utvecklingsstöd och lägre kliniska kostnader, och läkemedel mot orphan-sjukdomar betingar möjligheter till hög prissättning, vilka är av betydande intresse för globala läkemedelsbolag.

Peak-sales för TOL2 bedöms kunna uppgå till cirka 1,2 miljarder USD enligt Toleranzia. Estimatet bygger på att läkemedlet når 10–12 % av patienterna på den europiska och amerikanska marknaden. I dagsläget finns enbart symptomlindrande behandlingar mot myastenia gravis.

Toleranzias VD Charlotte Fribert ger i en intervju med Analyst Group tre anledningar att investera i Bolaget:

• På lite kortare sikt, har Toleranzia ett antal värdebyggande steg framför sig som skall resultera i att Toleranzia kan inleda kliniska studier på patienter med myastenia gravis.
  • På lite längre sikt, har ett läkemedel med botande effekt mot myastenia gravis en mycket stor marknadspotential – Bolaget bedömer att peak-sales för orphan-sjukdomen myastenia gravis kan uppgå till cirka 1,2 miljarder USD.
  • Toleranzia kommer även att starta utveckling av läkemedel mot en autoimmun sjukdom.

Emissionserbjudandet i korthet:

Teckningsperiod: 14 februari 2018 – 28 februari 2018.

Teckningskurs: 3 SEK per aktie.

Emissionsvolym: Cirka 24,0 MSEK före emissionskostnader.

Teckningsåtaganden: 80% i teckningsförbindelser och emissionsgarantier, motsvarande 19,2 MSEK av emissionsbeloppet.

Läs mer om emissionen HÄR