SVARTA LUNGOR FÅR UNGA ATT TÄNKA TILL

Rökning är fortfarande det största hotet mot folkhälsan. Tom Tits Experiment och A Non Smoking Generation hoppas att kunna öka medvetenheten om detta i samband med tobaksfria veckan.

- När vi beslutade oss för att visa BODY WORLDS, en utställning bestående av bevarade människokroppar, hade vi en förhoppning om att öka hälsomedvetenheten hos våra besökare. En förhoppning som glädjande nog har infriats. För att utveckla denna ambition har vi nu inlett ett samarbete med A Non Smoking Generation. Den 25 november, under den årliga Tobaksfria veckan, kommer vi därför att ordna ett gemensamt arrangemang kring utställningen BODY WORLDS, säger Björn Edlund, VD på Tom Tits.

Den del av utställningen som gjort störst intryck på besökarna tycks vara den där en icke-rökares rosa lunga jämförs med den svarta hos en rökare. Många besökare berättar också om hur de funderat mer över riskerna med rökning efter att ha sett utställningen.

– Vi hoppas att kunna göra något konstruktivt av besökarnas reaktioner, säger Elin Ramfalk, som är generalsekreterare för A Non Smoking Generation. Visst kan man bli skrämd av en läskig lunga, men för att en reell förändring ska kunna ske måste känslan förankras i verkligheten hos publiken och fler sidor av tobaksbruket belysas. Vi kan bidra med dessa perspektiv.

– Då en majoritet av BODY WORLDS besökare är under 35 år – många är högstadie- och gymnasieelever – ser vi det som ett utmärkt tillfälle att inspirera ungdomar till att välja ett liv fritt från cigaretter. Vi hoppas alltså att vi, med stöd av A Non Smoking Generation, kan fungera som en arena där man kan prata om rökning på ett avslappnat och öppet sätt och att vi genom kunskap, inte pekpinnar, kan bekämpa rökning, avslutar Björn Edlund, VD på Tom Tits.

Kommentarer från besökare. Fler finns på bodyworlds.se.

Det var riktigt intressant. Kommer att ta med denna visdom till skolan imorgon. Det där om rökning fick mig verkligen att inse att det är riktigt dåligt att röka! På NO lektionerna fattade jag inte riktigt allt om hur kroppen fungerar men nu ser jag helheten, vi är fantastiska varelser! Tess, 14 år

Jag lämnar denna utställning med en fundering; varför låter jag saker som rökning och snabbmat förstöra något så vackert och fantastiskt som min kropp? Ida, 18

Mycket intressant. Tur att jag slutade röka innan jag fyllde 30 år. Lena, 69

För mer information, vänligen kontakta:

Ulrika Askengren, marknadschef Tom Tits Experiment
ulrika.askengren@tomtit.se

08-550 225 35, 073-059 95 11

Elin Ramfalk, generalsekreterare A Non Smoking Generation
elin@nonsmoking.se

08-10 93 00, 070-744 57 96

Tom Tits Experiment är Sveriges största Science Center med ca 180 00 besökare årligen.
Här får både barn, vuxna, turister, elever och lärare möjlighet att upptäcka och undersöka naturvetenskap och teknik i lekfull miljö.
Tom Tits Experiment omfattar ca 16 000 kvm totalt inklusive en park (öppen maj-september)
En stor avdelning handlar om Människokroppen. Body Worlds visas i en angränsande del.
Tom Tits Experiment är ett kommunalt aktiebolag och ligger mitt i Södertälje, 34 km sydväst om Stockholm.
Tom Tits Experiment är Sveriges största Science center och lockar årligen ca 180 000 besökare i alla åldrar.