Tom Tits Experiment förlänger den omtalade utställningen BODY WORLDS

BODY WORLDS har varit lika omtalad som välbesökt. Därför förlänger vi nu utställningen fram till den 8:e januari 2013.

BODY WORLDS består av människokroppar som bevarats genom en metod som kallas plastination. Utställningen har väckt uppmärksamhet i alla länder den besökt, och så även i Sverige. Utöver allt gensvar vi har fått från besökare har utställningen även diskuterats flitigt i media. Det är vi på Tom Tits Experiment tacksamma för. Därför ordnade vi tidigare i år en paneldebatt med syftet att samla upp alla de frågeställningar som väcktes av utställningen, och under hösten fortsätter vi att hålla diskussionen levande genom nya arrangemang. Vi hoppas att fler ska få möjlighet att ta del av utställningen och förlänger därför från den 25:e november till den 8:e januari.

Kärnan i utställningen är att lyfta fram det fantastiska med människokroppen samt hur viktigt det är att vårda den. Vi har kunnat konstatera att den respons vi fått från besökare stämmer väl överens med denna målsättning. En internationell publikundersökning pekar åt samma håll: 68% av de tillfrågade uppgav att Body Worlds gav dem motivation till att leva ett mer hälsosamt liv.

– Det gör mig väldigt glad, säger Björn Edlund, som är VD för Tom Tits Experiment. Hälsoaspekten var nämligen en bidragande anledning till att vi tog in utställningen.

Avdelningen i utställningen där en icke-rökares lungor jämförs med en rökares verkar ha gjort störst intryck på våra besökare. För att utnyttja denna möjlighet till ökad kunskap om rökningens risker har vi nu inlett ett samarbete med A Non Smoking Generation. Vi hoppas att BODY WORLDS på så sätt kan fungera som en arena för diskussioner om hälsa och livsstil.

För mer inforformation, vänligen kontakta:

Karin Wahlén, Kult PR
karin.wahlen@kultpr.se

Kommentarer från besökare (fler finns på bodyworlds.se):

Det var riktigt intressant. Kommer att ta med denna visdom till skolan imorgon. Det där om rökning fick mig verkligen att inse att det är riktigt dåligt att röka! På NO lektionerna fattade jag inte riktigt allt om hur kroppen fungerar men nu ser jag helheten, vi är fantastiska varelser! Tess, 14 år

Roligt och spenande. Tom, 9 år

En bra och lärorik utställning. Gick på den här utställningen som ett komplement till min sjukgymnastutbildning. Jag tror inte att jag kunde ana innan vad en sån här utställning kunde ge mig. Jag har lärt mig massor och jag skulle rekommendera alla att gå på den här. Emilia, 19år

Lite äcklig bara men annars väldigt intressant. Teodor, 10 år

Tom Tits Experiment är Sveriges största Science Center med ca 180 00 besökare årligen.
Här får både barn, vuxna, turister, elever och lärare möjlighet att upptäcka och undersöka naturvetenskap och teknik i lekfull miljö.
Tom Tits Experiment omfattar ca 16 000 kvm totalt inklusive en park (öppen maj-september)
En stor avdelning handlar om Människokroppen. Body Worlds visas i en angränsande del.
Tom Tits Experiment är ett kommunalt aktiebolag och ligger mitt i Södertälje, 34 km sydväst om Stockholm.
Tom Tits Experiment är Sveriges största Science center och lockar årligen ca 180 000 besökare i alla åldrar.