Tomorro’ bakom ny utmanande kampanj för kvinnors hälsa och underliv

Reklambyrån Tomorro’ och PR-byrån Wenderfalck står bakom idé och strategi till Apoteksgruppens nya kampanj ”Hej! Vi har mens - en kampanj för livet och underlivet”. Satsningen är en integrerad kampanj som ska sätta rätt färg på mensen samt öppna upp för mindre smussel. Förhoppningen är att fler ska prata öppet om mens och kunna få rådgivning. Tomorro’ har tagit fram idén till kampanjprodukten, en röd tampongförpackning som kort och gott heter det kvinnor har en gång i månaden; ”Mens - helt enkelt”.

-   Vi har återigen lyckats få ihop kreativ höjd, ett aktuellt ämne, en relevant CSR-koppling och en produkt med sprängkraft. I en fullt integrerad kampanj tillsammans med PR-byrån Wenderfalck och en modig kund, säger Helena von Matérn, Creative Director på Tomorro’.

-   Vår kampanj ”Hej! Vi har mens” ger oss möjligheten att både prata om vikten av att sluta smussla om mens och vårt samarbete med Svenska FN-förbundets projekt Flicka på ett sätt som verkligen bryter igenom. En kampanj som är viktig på så många sätt, säger Malin Hammarström, marknadsstrateg Apoteksgruppen.

”Hej! Vi har mens” är en uppföljning på Apoteksgruppens uppmärksammade ”Hej Snippan” som bland annat innehöll den snippformade necessären. Precis som den tidigare kampanjprodukten kommer ”Mens - helt enkelt” att exklusivt säljas på Apoteksgruppens apotek samt skänka delar av intäkterna till FN-förbundets projekt Flicka. Det finns en klar koppling mellan mens och Svenska FN-förbundets arbete mot barnäktenskap och könsstympning. En flicka som blivit könsstympad kan under mensen få fruktansvärda komplikationer i form av blodförgiftning och långvariga blödningar.

Genom samarbetet med Svenska FN-förbundet genererade den tidigare kampanjen ”Hej Snippan” närmare 600 tkr till arbetet mot barnäktenskap och könsstympning. Kampanjen ”Hej! Vi har mens” kommer att pågå från den 9 juni -24 augusti.

Arbetsgrupp Tomorro’:
CD: Helena von Matérn
Copy: Johanna Afzelius
Projektledare: Pamela Nyman
Produktionsledare: Hanna Carlsson

Arbetsgrupp Wenderfalck:
Kundansvarig/projektledare: Linn Petrén
Projektledare: Nina Brogård

Apoteksgruppen
Apoteksgruppen är en frivillig apotekskedja som består av 174 apotek vilka ägs av cirka 180 egenföretagare. Apoteksgruppens kampanj ”Hej! Vi har mens - en kampanj för livet och underlivet”.
vill bidra till att fler pratar mer öppet om mens och vänder sig till oss om de behöver råd kring mensskydd eller eventuella besvär som mens kan orsaka. Dessutom ser vi en klar koppling mellan mens och vårt stöd till Svenska FN-förbundets projekt Flicka. Projektet stöttar flickor runt om i världen och arbetar mot könsstympning och barnäktenskap. Att ha mens och vara könsstympad kan leda till allvarliga besvär och komplikationer.

Svenska FN-förbundets projekt Flicka
Genom FN-förbundets projekt Flicka får världens flickor en bättre chans. FN beräknar att 140 miljoner flickor och kvinnor i världen har blivit könsstympade, 39 000 minderåriga flickor beräknas giftas bort varje dag, FN-förbundets projekt Flicka arbetar för att motverka barnäktenskap och könsstympning. fn.se/flicka

För mer information och bilder kontakta gärna:
Emelie Gustavsson, presskontakt för Tomorro', på mobil: 070 – 760 26 88 emelie@editk.se

Tomorro’ är en reklambyrå med expertis inom handel, retail och kommersiella upplevelser. Byrån har lång erfarenhet av strategisk och resultatdriven kommunikation där butikskedjor och handelsplatser dominerar kundportföljen. Såsom Apoteksgruppen, Gaggenau, Sickla Köpkvarter, SKHLM, Skrapan, Söderhallarna, Stinsen, Port 73. Tomorro' har vunnit andrapris i Årets Byrå två år i rad och har varit nominerade till ett antal andra priser under åren. Reklambyrån Tomorro' ägs och drivs av Pamela Nyman, Helena von Matérn och Johanna Svensson.

Helena von Matérn, Creative Director på Tomorro’.
Malin Hammarström, marknadsstrateg Apoteksgruppen.