Nya TomTom GO sätter föraren på kartan

~ Nytt kartorienterat gränssnitt ger förare mer kontroll och visar mer information på ett tydligare och enklare sätt ~

Stockholm, 17 april 2013 – TomTom sätter med lanseringen av nya TomTom GO en ny standard för navigation. TomTom har helt och hållet designat om den portabla navigatorn för att ge föraren ökad kontroll och visa mer information på ett tydligare och enklare sätt. Den nya serien har en helt ny interaktiv karta, trafikinformationstjänsten TomTom Traffic under hela produktens livslängd och 3D-karta som sammanlagt visar föraren vad som händer runt omkring dem och vad som väntar längs resan.

– När navigering tidigare handlade om att hjälpa bilister till okända destinationer, ger vi nu föraren snabb och enkelt tillgång till den information man behöver för att kunna ta smarta beslut i sin körning, säger Oscar Otteborn, Nordenchef på TomTom. Vi har designat om våra navigatorer till att bli ett hjälpsamt verktyg i den dagliga körningen. Genom att ge enkel tillgång till världsledande TomTom Traffic och få information om mer än bara vägen framför får föraren mer kontroll än någonsin.

Interaktiv karta
Föraren får tillgång till reseinformation via en högupplöst pekskärm. Med fingertopparna justerar föraren den nya interaktiva kartans skala genom att zooma in och ut för att hitta, utforska och snabbt och enkelt få den bästa vägen till en destination genom ett enkelt tryck med fingret.

Livstids TomTom Traffic
Nya TomTom GO har också den världsledande trafikinformationstjänsten TomTom Traffic under hela produktens livslängd. Tjänsten pekar ut exakt var förseningar börjar och slutar och hjälper förare att komma fram till destinationen snabbare. Förare kan välja att ansluta till TomTom Traffic på två sätt, antingen via sin smartphone eller som alltid ansluten genom ett integrerat sim-kort i navigatorn.

Navigatorer med uppkoppling från en smartphone* tar emot trafikinformationen via Bluetooth och använder det vanliga telefonabonnemanget för att ta emot data, som också inkluderar andra tjänster som TomTom Fartkameror.

Navigatorer med eget sim-kort är alltid anslutna och ger snabb och enkelt tillgång till TomTom Traffic. Med denna inbyggda anslutning tillkommer inga extra kostnader för roaming och föraren har alltid åtkomst av TomTom Traffic och tjänster som TomTom Fartkameror.

3D-karta
Genom att välja 3D-vy på kartan väcks byggnader och landmärken till liv i en fantastisk 3D-vy, så att föraren alltid vet exakt vart han eller hon är.

Den nya GO-serien har en förenklad produktserie och man kan välja skärmstorlek mellan en 4,3, 5 eller 6-tumsmodell och sedan välja hur man vill få sin trafikinformation från TomTom Traffic; antingen via sin smartphone och vanliga telefonabonnemang eller som alltid ansluten genom ett integrerat sim-kort.

Övriga funktioner:

Ruttfält: Viktig trafik-och reseinformation finns alltid tillgänglig med ett ögonkast genom att ruttfältet alltid visar trafiksituationen och annan information som hastighetskameror på vägen.

Snabbsökning: Hjälper föraren att hitta sin destination snabbare genom intuitiva sökresultat.

Mina platser: Föraren kan se sina favoritplatser på kartan och anpassa kartan med “Mina platser”. Det gör det lättare att hitta till sina favoritplatser.

Fria Livstids Kartuppdateringar: Alltid den senaste kartan under hela produktens livslängd. Varje år uppdateras kartan flera gånger och föraren kan ladda ner fyra eller fler fullständiga uppdateringar av kartan per år, med uppdateringar i vägnätet, adresser och intressepunkter.

Fartkameror (tre månaders prova-på): Föraren kan ta emot varningar för fartkameror som ökar medvetenhet om hastighetsbegränsningen och hjälper föraren att hålla hastigheten och undvika fortkörningsböter.

*Smartphonen måste vara kompatibel och ha dataanslutning. Extra kostnader kan tillkomma.
** I mån av telenätets anslutning.

För bilder (även längst ner i detta mail) och annat material se www.tomtom.com/launch och för mer specifik information om den nya GO-serien besök www.tomtom.com/go.

För mer information kontakta:
Martin Ågren, presskontakt för TomTom i Sverige
Telefon: +46 708 93 50 31
E-post: martin.agren@hkstrategies.com

Om TomTom
Grundat 1991, TomTom (TOM2) är en ledande leverantör av positionerings- och navigationsprodukter och tjänster. TomToms kartor, trafikinformation och navigationsteknologi används i integrerade infotainment-system för bilar, mobila enheter, webbaserade applikationer samt i lösningar för företag och offentlig verksamhet. TomTom designar och tillverkar även sina egna positionsbaserade produkter vilket inkluderar portabla navigatorer, system för fordonsflottor samt GPS-baserade sportklockor. Med huvudkontor i Amsterdam har TomTom 3 500 anställda och säljer sina produkter i över 35 länder. För mer information besök oss gärna på www.tomtom.com.

Vid eventuella skillnader mellan informationen i detta pressmeddelande och original-pressmeddelandet på engelska gäller den engelska.

Taggar: