TomTom introducerar navigationsmotorn NavKit

~ NavKit är ett helt nytt navigationssystem för samtliga av TomToms nya produkter ~

Stockholm, 17 april 2013 – TomTom lanserar idag sin nya navigationsmotor NavKit. Tekniken kommer att finnas i alla TomToms nya navigationsprodukter och kommer även att licensieras till biltillverkare och företagskunder.

NavKit-systemet ger en ny sorts flexibilitet. Den konfigurerbara komponentarkitekturen är designad för snabb integration. Navkit har ett programmeringsgränssnitt vilket gör det möjligt att skapa skräddarsydda användargränssnitt och som fungerar till alla operativsystem och integrerade navigationstjänster. Resultatet är ett navigationssystem som snabbare och enklare kan anpassas för alla tänkbara produkter och digitala plattformar.

Varje del i nya NavKit har förbättrats för att ge en förbättrad användarupplevelse vad gäller funktioner som ruttplanering, fritextsökning, 2D-kartsökning, 3D-perspektiv, kartpositionering och navigering i realtid.

– Bilindustrins utmaning är att skapa en sömlös och uppkopplad GPS-upplevelse för bilister, säger Harold Goddijn, vd på TomTom. Vi har skapat NavKit för att hjälpa våra kunder att uppnå detta. NavKit är framtidens navigationsplattform som gör det snabbare och enklare att använda navigationslösningar än någonsin tidigare.

NavKits arkitektur gör det möjligt för kunder och partners att byta ut komponenter modelärt. Den nya ruttplaneringsmotorn är snabbare, mer exakt och dynamisk, både på TomToms kartor liksom kartor* baserade på industristandarden Navigation Data Standard (NDS)*. NavKit medför bättre rutter runt trafik med fullt stöd för TomTom Traffic version 6.0, vilket inkluderar tidsuppskattning av trafikincidenter samt varningar för trafikstockningar. Den nya fritextsökfunktionen innebär enklare och snabbare adress- och intressepunktssökning. En ny kartvisualiseringsfunktion förbättrar 2D-kartan avsevärt och introducerar samtidigt en innovativ 3D-vy.

NavKit har utvecklats i enlighet med ledande standarder och utvärderas regelbundet av TIOBE**.

Den första kommersiella produkten med NavKit-tekniken kommer vara TomTom GO, som också lanseras idag.

* NavKit NDS support lanseras senare under 2013 eller i början av 2014
** Baserat på ISO/IEC 25010:2011

NavKits funktioner:

• Fritextsökmotor: Ger förare möjlighet till fritextsökningar med förslag på adresser och intressepunkter (POI), har stöd för synonymer för intressepunktskategorier, förkortningar and speciella tecken.
  • Snabb och exakt ruttplanering: NavKit planerar en rutt snabbare och mer exakt än vanlig ruttplaneringsteknik genom att använda en avancerad rutteknik som är baserad på förberäknade rutter.
  • 3D-kartor: Ger förare en bild i 3D över rutten liksom möjlighet till 3D-modeller över städer och landmärken.
  • Avancerade alternativa rutter: NavKit föreslår bättre alternativa rutter runt trafik med fullt stöd för TomTom Traffic 6.0 och inkluderar tidsuppskattning av trafikincidenter.
  • IQ Routes: Alltid pålitliga ankomsttider för alla tider på dygnet och den snabbaste rutten via TomTom IQ Routes, som använder historisk och faktisk resedata från TomToms användare för att föreslå den snabbaste vägen. IQ Routes har även med faktorer såsom trafikljus, rondeller etc.
  • Resplansorganiserare: Rutter med intressepunkter kan sparas, uppdateras och raderas. Detta möjliggör för användare att planera sina resor samt återanvända rutter och intressepunkter som skapats tidigare.
  • Pinch to Zoom: Förare kan använda pekskärmsteknik för att zooma in och ut på kartan.
  • Val för kartkonfiguration: Tillverkare kan anpassa utseendet på kartan utifrån personliga preferenser. Detta inkluderar ändra färg på kartan, textur, vägbredd och kameravinkel.
  • Daglig körassistans: Med NavKit kan man spara destinationer som hem, senaste destinationen och favoritdestinationer. Om föraren inte har ställt in en destination meddelar TomTom ändå den närliggande trafiksituationen.
  • LIVE-tjänster: Ger förare omedelbar väginformation när de behöver den. Inkluderar Traffic 6.0, TomTom Places och Safety Alerts.
  • Kartuppdateringar och delning: Dagliga kostnadsfria kartuppdateringar från TomToms Map Share-community. Inkluderar dynamiska förändringar såsom avstängda vägar och nya hastighetsbegränsningar.
  • NavKit-utvecklingsverktyg (SDK): Innehåller dokumentation, gränssnitsspecifikationer, guider och ett komplett navigationsgränssnitt samt källkod för att ge utvecklare verktyg för att implementera sin egen navigationstillämpning. Ett nytt NavKit-SDK släpps varje kvartal. Företag som är intresserade av att använda NavKit kan begära en utvärderingslicens för att få tillgång till de senaste utvecklingsverktygen.

För mer information kontakta:
Martin Ågren, presskontakt för TomTom i Sverige

Telefon: +46 708 93 50 31
E-post: martin.agren@hkstrategies.com

Om TomTom
Grundat 1991, TomTom (TOM2) är en ledande leverantör av positionerings- och navigationsprodukter och tjänster. TomToms kartor, trafikinformation och navigationsteknologi används i integrerade infotainment-system för bilar, mobila enheter, webbaserade applikationer samt i lösningar för företag och offentlig verksamhet. TomTom designar och tillverkar även sina egna positionsbaserade produkter vilket inkluderar portabla navigatorer, system för fordonsflottor samt GPS-baserade sportklockor. Med huvudkontor i Amsterdam har TomTom 3 500 anställda och säljer sina produkter i över 35 länder.
För mer information besök oss gärna på www.tomtom.com.

Vid eventuella skillnader mellan informationen i detta pressmeddelande och original-pressmeddelandet på engelska gäller den engelska.

Taggar: