TopRight får ny order från räddningstjänsten

Ljusteknikföretaget TopRight Nordic har säkrat en strategiskt viktig affär med Brandkåren Attunda. Ordern gäller ljussatta aktiva toppskyltar, som ger säkrare arbetsmiljö i trafiken och installeras på nya räddningsfordon. Ordervärdet är inledningsvis drygt 75 000 kronor.

Med sitt innovativa ljusteknologiska sortiment inom BRIGHT Safety™ erbjuder TopRight en helt ny dimension av säkerhet på våra vägar.

Vissa miljöer ställer extra höga säkerhetskrav, som till exempel en olycksplats i mörker eller vägarbete i snö och dimma. Där jobbar yrkesgrupper som riskerar sina egna liv för att rädda andras.

Att skapa uppmärksamhet och vara synlig är en oerhört viktig säkerhetsåtgärd, och en av de svåraste utmaningar räddningspersonal står inför i mörker, snö och dimma. Att på håll kunna göra bilister uppmärksamma på incidenter och olyckor är avgörande för att sänka farten och öka säkerheten på skadeplatsen.

TopRights aktiva toppskyltar är helt nya på den svenska marknaden. TopRight går, tillsammans med Brandkåren i Attunda, i bräschen för utvecklingen av innovativa säkerhetsprodukter för räddningspersonal. Traditionella reflekterande skyltar har begränsad synlighet på håll och i mörker, snö, regn och dimma, vilket är vanliga förhållanden på våra nordliga breddgrader. Aktiva toppskyltar är självlysande skyltar med flytande ljus av tekniken elektroluminiscens (EL-ljus). Den har en unik synbarhet i just mörker, snö och dimma. Och på långt håll. Ljusteknologin är dessutom energisnål, böjbar och stöttålig.

Tekniken för toppskyltarna har under 2017 testats och utvärderats i nära samarbete med Trafikverket och räddningstjänsten.

”Leveransen är viktig, även om det är ett lågt inledande ordervärde. Men att få en första order på de ativa toppskyltarna till Brandkåren i Attunda öppnar för betydligt beställningar och fler räddningstjänster”, säger Anders Myrbäck, VD på TopRight Nordic.

”Efter att vi testat TopRights säkerhetsprodukter och teknologi under 2017, är vi säkra på att de verkligen kommer att göra skillnad i de utsatta och farliga situationer som en skadeplats på väg ofta innebär”, säger Thomas Nyberg, kvalitets på Brandkåren Attunda

Ordervärdet ligger inledningsvis på 75 000 sek men TopRight bedömer att det finns en mycket stor potential för produkterna hos hela den stora ”blåljussektorn”.

Fakta BRIGHT Safety från TopRight Nordic:
Ljusteknologin som används i produkterna är elektroluminiscent ljus (EL-ljus). Genom att applicera EL-teknik på befintlig utrustning eller genom utveckling av nya produkter med denna teknik, är målet att kunna öka synbarheten och därmed säkerheten för både räddningspersonal och trafikanter. En fördel med EL-ljuset är att ljuset inte bländar ögat samtidigt som man enkelt identifierar ljuset på långa avstånd i mörker. Ett budskap som belyses med EL-tekniken blir tydligt utan att störa. Ljuset har unik synbarhet i mörker, genom dimma, snö, regn och rök.
Med aktiva toppskyltar, aktiva varselvästar, trafikband, blinkande farthinder, upplysta varningstält och hjälmar med ljus, kan en olycksplats snabbt skapa markant bättre synlighet och därmed även ökad säkerhet.

”Styrelsen för TopRight Nordic AB bedömer att informationen i detta pressmeddelande är av kurspåverkande karaktär”.

Anders Myrbäck, VD för TopRight Nordic AB på 0703-32 30 07 eller via mail, anders.myrback@toprightnordic.com

Thomas Nyberg, projekt/kvalitetsledare Brandkåren Attunda
Mobil: 0704-21 03 46, e-post: thomas.nyberg@brandkaren-attunda.se