Tourico Holidays rapporterar kraftigt ökad omsättning i Europa och Mellanöstern

Global mäklare når 10 000 hotellpartners i Europa och Mellanöstern i samband med att efterfrågan på EME-marknaden ökar

LONDON – 4 november 2016Tourico Holidays, världens snabbast växande företag på marknaden för resemäklare, delade idag med sig av sitt finansiella resultat som innebar en 300-procentig omsättningsökning de senaste fem åren i Europa och Mellanöstern. Tourico har idag fler än 10 000 hotellpartners i EME-regionen och efterfrågan på företagets unika, förköpta hotellrum, eller ”ExclusiveDeals”, fortsätter att öka – med 25 procent fler bokningar i EME jämfört med samma period föregående år.

Resor från USA till EME är en drivande kraft bakom marknadens framgång. USA står för 11 procent av den totala resemarknaden inom EME och Touricos uppgifter visar att det är en ökning med 20 procent för 2016 jämfört med samma period förra året. Storbritannien står också för 11 procent av den totala marknadsandelen i EME, men ökar med 8 procent årligen. Indien och Tyskland har vardera knappa 5 procent av den totala marknaden, men ökar båda med mer än 10 procent årligen.

”Europas och Mellanösterns resemarknad är en av de mest stabila i världen och flera av dess största aktörer, t.ex. USA och Storbritannien, har faktiskt en ökande efterfrågan”, sade Mark Redmond, Vice President för den europeiska regionen vid Tourico Holidays. ”Efter att Brexit hade meddelats förutspådde vi en 30-procentig ökning av antalet rumsnätter i Storbritannien. Idag förutspår vi en ännu större ökning på 41 procent. Vi har inlett flera samarbeten med hotell i denna tillförlitliga reseregion och har nu fler än 10 000 hotell att välja bland i Europa och Mellanöstern”.

Hotellen är Touricos kärnverksamhet och drivande bakom företagets 300-procentiga omsättningsökning i EME de senaste fem åren. Mäklaren har dock även förstärkt sina relaterade aktiviteter och bokningar ordentligt. Tourico bedriver nu fler än 3 000 olika aktiviteter i regionen och har ökat sina inkommande aktivitetsbokningar i EME med över 375 procent de senaste fem åren. Under 2016 har Nordamerika ökat sina aktivitetsbokningar till EME med 117 procent.

Touricos biluthyrningsaktivitet i Europa ökar också med en makalös hastighet. Företaget har direktuppkopplade samarbeten med SIXT, Hertz, Avis, Budget, Alamo, Enterprise, National samt flera mindre uthyrare. Från och med januari 2017 kommer Tourico också att vara direktuppkopplade mot Eurocar och Keddy. Touricos kunder har redan bokat fler än 50 000 hyrdagar i Europa under 2016 och europeiska hyrbilsbokningar från USA har ökat med 120 procent jämfört med föregående år.

”För två årtionden sedan var Touricos verksamhetsmodell fokuserad enbart på amerikanska hotell”, sade Redmond. ”Idag är vi ett globalt företag som ger samarbetspartners inom EME som t.ex. Nordic Choice Hotels, Evan Evans Tours och Hyatt Regency Paris, möjlighet att nå sin rätta potential”.

Tourico Holidays har fördubblat sina resurser i Europa och Mellanöstern de senaste 18 månaderna – med fler än 70 anställda stationerade runtom i regionen.

Tourico Holidays kommer att visa upp sitt omfattande utbud av reseerbjudanden, inklusive hotell, kryssningar, aktiviteter, biluthyrningar och fritidshus, under World Travel Market mellan den 7–9 november.

Utställningsmonter: GV (Global Village) nr 340

Om Tourico Holidays
Tourico Holidays är ett ledande globalt företag som förmedlar resor och direktkontrakterar researrangörer såsom hotell, flygbolag, kryssningsföretag, turistattraktioner, biluthyrningar, semesterboenden och annat. Tourico Holidays arbetar med stora volymer, som en slags grossisst till den här förteckningen och har över 4 900 kunder i 100 länder som använder deras teknologi.

Taggar: