Ny plattform för kvalitativ trafikleverans på mobilplattformar lanseras i April

Tourns plattform utvecklas konstant och vi tacklar nya utmaningar som vår bransch ställs inför. En växande utmaning är just kvalitetsgranskning av trafik och räckvidd på mobilappar som Instagram, Snapchat, Periscope. Profiler på dessa kanaler kan ha flera hundratusen om inte miljoner följare, men hur många av dessa följare är faktiskt relevanta för annonsören? Hur många av dem är svenska? Hur många av följarna är rätt för en specifik annonsörs varumärke och målgrupp? Många av dessa följare kan också bestå av så kallade ”döda” konton; inaktiva konton eller robotkonton som inte alls har något värde för annonsören, eller kanske rentav är förfalskade och/eller med köpta följare. Annonsören som köper reklam på mobilappar som Instagram, Snapchat och Periscope betalar idag för följare som inte har något värde för dem, i många fall är endast 10-25% av profilens följare relevanta och av värde för annonsörens kampanj.

Vår nya plattform löser detta problem genom att vid annonsering endast ta betalt för de profilers följare som är relevanta för annonsören, samt de följare som gör ett aktivt val och visar intresse för annonsen, exempelvis går vidare till företagets hemsida/kampanj. Söker företaget endast svenska och danska kunder, kommer de endast betala för dessa. Är det då följare från andra länder eller robotkonton som aktiverar kampanjen så dras ingen kostnad. Annonsören behöver därför inte ta någon risk när de köper reklam på konton med flera miljoner följare och höjer därmed sin träffsäkerhet avsevärt. Denna plattform är även helautomatisk; kunden ställer in budget, målgrupp och lanserar med en knapptryckning. Systemet matchar kampanjen med konton som levererar en önskvärd trafik och filtrerar bort följare/trafik som inte är önskvärd. Kostnaden dras endast när rätt trafik levereras och kunden kan följa hela kampanjen i realtid med målgrupps- och trafikrapporter.

Plattformen blir ett av våra verktyg vi erbjuder företag som vill göra reklam i sociala medier, och kommer kunna utnyttjas av våra större kunder vi jobbar med då vi har högre budgetkrav för kampanjerna i jämförelse med våra andra plattformar.

Plattformen, vars namn kommer kommuniceras senare, byggs med internationell lansering i åtanke och kommer vara med tidigt i lanseringen när vi går in i nya länder. Vi räknar med att plattformen är redo för lansering i Sverige och Norge i mitten på April 2016, mer information kommer att kommuniceras då.

// Robin Stenman
VD, Tourn International AB (publ)
robin@tourn.se