Traction förvärvar FHP Elmotor AB

Traction förvärvar FHP Elmotor AB Traction har idag förvärvat samtliga aktier i FHP Elmotor AB från Electrolux. FHP Elmotor AB i Ankarsrum, beläget 25 km väster om Västervik i Småland, är en av de ledande producenterna av elmotorer i Europa. FHP Elmotor utvecklar, marknadsför och producerar Universalmotorer och DC-motorer inom användningsområdena utomhusprodukter, hushållsmaskiner, ställdon och svetsutrust-ning. Företaget ansvarar också för utveckling och produktion av Electrolux Assistent, den berömda köksmaskinen. FHP Elmotor går tillbaka ända till 1655. 1968 köptes dåvarande Ankarsrums Bruk av Electrolux; 1990-96 delades ägandet lika mellan Electrolux och Daimler-Benz; 1996 var bolaget åter helägt av Electrolux. FHP Elmotor strävar efter att vara det givna valet för kunder som av sin leverantör kräver hög kvalitet, hög grad av flexibilitet och snabbhet i alla led. Några av hörnstenarna i bolagets strategi är JIT leveranser, minimala lager, Total Quality Management och en strikt miljöpolicy. Företaget är tredjepartscertifierat enligt ISO 9001 sedan 1994. Antalet anställda är 265 och omsättningen 265 MSEK. För ytterligare information om företaget se www.fhp-elmotor.se Förvärvet beräknas vara genomfört den 30 november 2001. Stockholm den 26 oktober 2001 AB Traction Petter Stillström, VD 0707-47 56 61 petter.stillstrom@traction.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/26/20011026BIT00650/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/26/20011026BIT00650/bit0001.pdf