Stark tillväxt för julklappar på nätet i Europa

- " Solsidan" och "Så Mycket Bättre" försäljningsfavoriter i Sverige

Julhandeln på nätet i Europa ökade kraftigt under 2010. I december steg det totala ordervärdet med 38 procent i TradeDoublers nätverk som når cirka 75 procent av Europas e-handelskonsumenter.* Nedladdningsbara produkter står för en allt större del av näthandeln. I Sverige steg e-handeln med 84 procent. "Solsidan" och "Så Mycket Bättre" var julfavoriterna inom DVD- och CD-försäljningen på nätet.

E-handel via TradeDoubler ökade med 38 procent

Totalt ökade värdet av produkter och tjänster sålda via TradeDoublers nätverk i Europa med 38 procent under december 2010 jämfört med motsvarande period 2009. Med över 380 miljoner unika besökare under december genomfördes det totalt över 11 miljoner köp. Resor omsatte mest, följt av shopping. En tydlig trend 2010 är att media och underhållning står för en allt större andel av köpen. Detta i spåren av att nedladdningsbara produkter har ökat starkt, exempelvis musik, appar, filmer och spel.

"Vi ser en kraftig ökning i e-handeln i hela Europa i vårt nätverk och framförallt i Sverige där uppgången var 84 procent jämfört med i fjol. Konsumtionstrenden vi ser är att andelen nedladdningar utgör en allt större del av köpen samtidigt som flera av våra kunder rapporterar en ökad försäljning via just mobiltelefoner och applikationer", säger TradeDoublers VD Urban Gillström.

"Solsidan" mest sålda DVD:n på nätet i Sverige

I Sverige genomfördes det över 550 000 köp via TradeDoublers nätverk i december och försäljningsvärdet ökade med hela 84 procent jämfört med december 2009. "Solsidan" toppade DVD-försäljningen och "Så Mycket Bättre" var den mest sålda CD:n. Bland resedestinationerna var Thailand och Egypten populärast via TradeDoublers nätverk.

Högst försäljning 7 december i Europa

Julhandeln var som störst den 7 december sett till hela Europa. Men julklappsshoppingen skiljer sig åt mellan länderna. Engelsmän och tyskar är tidigt ute med sina e-klappar. Svenskar handlade däremot som mest på Lucia och italienarna väntade längst, med toppen i försäljningen först 20 december. På juldagen, den 25 december, var aktiviteten som lägst i TradeDoublers nätverk i hela Europa. Förutom i Sverige där lägst aktivitet uppmättes på julafton.

* Försäljningsordervärde - mäts i värdet på de produkter/tjänster som köpts via annonsörernas annonser i TradeDoublers nätverk.

Antal köp - mäts i antalet genomförda köp via annonsörernas annonser i TradeDoublers nätverk.

Aktiviteten i TradeDoublers nätverk är inte korrelerad till TradeDoublers omsättning på grund av kundavtalens varierande upplägg.

Statistik från TradeDoublers nätverk december 2010

· Över 550 000 genomförda köp via TradeDoubler

· Säljordervärde +84% jämfört med dec 2009

· Över 5 000 000 unika besökare

Dag med högst försäljning:

· 13 dec

Dag med lägst försäljning:

· 24 dec

Mest sålda:

· DVD - "Solsidan"

· CD - "Så Mycket Bättre"

· Dataspelskonsol - Sony Playstation 3 Slim!

· Resedestinationer - Thailand och Egypten

· Över 11 000 000 genomförda köp via TradeDoubler

· Säljordervärde +38% jämfört med dec 2009

· Över 380 000 000 unika besökare

Största sektorer mätt i säljordervärde:

· Resor - 668 mkr

· Shopping och konsumtion - 525 mkr

· Hemelektronik - 344 mkr

Dag med högst försäljning:

· 7 dec - i snitt i Europa

· 7 dec - Storbritannien

· 8 dec - Tyskland

· 12 dec - Frankrike

· 13 dec - Sverige

· 13 dec - Spanien

· 20 dec - Italien

Dag med lägst försäljning:

· 25 dec - i snitt i Europa

Mest sålda:

· Totalt såldes över 10 000 flygbiljetter i Frankrike respektive Storbritannien.

· I Italien var Rom den mest populära resedestinationen.

· I Frankrike var HTC Wildfire den mest sålda telefonen.

· "Take That:Progress" var den mest sålda CD:n i Storbritannien.

· "Rainbow Six New Vegas" / "Beatles Rock Band" var de mest sålda dataspelen i Storbritannien.

För ytterligare information kontakta:

Urban Gillström, VD och koncernchef, tel. 070 785 700,
urban.gillstrom@tradedoubler.com

Magdalena Örtendahl Melin, Head of Marketing and Communications, tel. 070 461 93 70, magdalena.ortendahlmelin@tradedoubler.com

TradeDoubler hjälper företag att förbättra sina resultat online, både för att sälja mer och för att skapa medvetenhet om sitt varumärke. Kärnverksamheten är prestationsbaserad marknadsföring över Internet. Med ett nätverk med över 138 000 webbpublishers hjälper TradeDoubler över 1 900 annonsörer från hela världen att nå sina affärsmål. Företaget har en unik räckvidd och når ca 75 procent av Europas e-handelskonsumenter. Bland annonsörerna finns Apple Store, American Express, Dell, Disney, Expedia, lastminute.com och Nokia. Aktien noteras på Nasdaq OMX. Mer information finns på www.tradedoubler.com .

Om oss

Tradedoubler erbjuder lösningar för att hantera marknadsförings- och försäljningsaktiviteter på Internet. Tjänsterna ger företag verktyg för att administrera partnerskap online, driva försäljning på Internet, genomföra  varumärkesstärkande kampanjer samt andra direktmarknadsföringsaktiviteter.