Kistefos budpliktsbud avslutat

Report this content

Kistefos AS (”Kistefos”) offentliggjorde den 24 mars 2014 ett kontant budpliktsbud (”Erbjudandet”) till aktieägarna i Rederi AB TransAtlantic (publ) (”TransAtlantic”). Den förlängda acceptfristen i Erbjudandet löpte ut den 23 maj 2014.

Vid den förlängda acceptfristens utgång hade totalt 8 542 361 aktier (varav 8 141 A-aktier och 8 534 220 B-aktier) lämnats in i Erbjudandet, motsvarande cirka 5,8 procent av aktierna och 3,7 procent av rösterna i TransAtlantic. Kistefos har även, sedan budplikt uppkom den 3 mars 2014, förvärvat totalt 2 605 712 aktier (samtliga B-aktier) i TransAtlantic, motsvarande cirka 1,8 procent av aktierna och 1,1 procent av rösterna, utanför Erbjudandet.

Efter acceptfristens utgång innehar Kistefos, med dotterbolaget Viking Invest AS, sammanlagt 104 206 053 aktier (varav 4 945 507 A-aktier och 99 260 546 B-aktier), motsvarande cirka 70,5 procent av aktierna och 63,2 procent av rösterna i TransAtlantic.

Ytterligare information om Erbjudandet finns tillgängligt på www.kistefos.se.

Finansdirektör Tomas Bergendahl, telefon 031-763 23 78 eller epost: IR@rabt.se

Rederi AB TransAtlantic är ett ledande svenskt rederi med huvudkontor i Göteborg samt ett flertal kontor i Europa. TransAtlantic är indelat i två affärsområden; Industrial Shipping och Viking Supply Ships. Bolaget har cirka 780 anställda och omsättningen för 2013 uppgick till MSEK 2 925. Affärsområdet Industrial Shipping är uppdelat i tre divisioner; Container, RoRo och Bulk. Bolagets B-aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Small Cap. www.rabt.se

Informationen är sådan som TransAtlantic är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 26 maj 2014 kl. 12:00.

Taggar: