Uttalande från den oberoende budkommittén för TransAtlantic med anledning av Kistefos budpliktsbud

Report this content

Den oberoende budkommittén för TransAtlantic rekommenderar enhälligt aktieägarna att inte acceptera Kistefos budpliktsbud.

Bakgrund
Detta uttalande görs av den oberoende budkommittén för Rederi AB TransAtlantic (publ) (”TransAtlantic” eller ”Bolaget”) i enlighet med punkten II.19 i NASDAQ OMX Stockholms Regler rörande offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden (”Takeover-reglerna”).

Kistefos AS (”Kistefos”) har den 24 mars 2014 lämnat ett budpliktsbud till aktieägarna i TransAtlantic om förvärv av samtliga aktier, oavsett aktieslag, i TransAtlantic till ett pris om 5,00 kronor kontant per aktie (”Erbjudandet”). Priset i Erbjudandet motsvarar slutkursen per B-aktie i TransAtlantic på NASDAQ OMX Stockholm den 21 mars 2014, den sista handelsdagen före Erbjudandets offentliggörande. Jämfört med den volymviktade genomsnittskursen för B-aktien i TransAtlantic om 5,01 kronor under de senaste 30 handelsdagarna fram till och med den 21 mars 2014, innebär Erbjudandet en rabatt om mindre än 1 procent.

Erbjudandet värderar samtliga aktier i TransAtlantic till cirka 739 miljoner kronor baserat på 147 870 266 utestående aktier i TransAtlantic, inklusive de aktier som innehas av Kistefos, direkt och indirekt genom dotterbolaget Viking Invest AS, per dagen för Erbjudandet.

Kistefos uppställer inga villkor för Erbjudandets fullföljande.

Enligt den erbjudandehandling som Kistefos offentliggjorde den 28 mars 2014 (”Erbjudandehandlingen”) löper acceptperioden från och med den 31 mars 2014 till och med den 28 april 2014. Av Erbjudandehandlingen framgår vidare att Kistefos, tillsammans med dotterbolaget Viking Invest AS, innehar sammanlagt 94 669 302 aktier i TransAtlantic (varav 4 937 366 A-aktier och 89 731 936 B-aktier) samt att aktieinnehavet motsvarar cirka 64,0 procent av aktierna och cirka 59,2 procent av rösterna.

Kistefos har inte genomfört någon due diligence-undersökning inför offentliggörandet av Erbjudandet. Kistefos har inte heller i övrigt erhållit någon icke offentliggjord information som rimligen kan förväntas påverka priset på Bolagets aktier.

Som framgår av TransAtlantics pressmeddelande den 24 mars 2014 har TransAtlantics styrelseordförande Christen Sveaas, styrelseledamoten Henning Jensen samt verkställande direktören Tom Ruud intressegemenskap med Kistefos och är således förhindrade att delta i handläggningen av Erbjudandet. Mot bakgrund av detta bildade de oberoende ledamöterna i TransAtlantics styrelse en budkommitté för att handlägga utvärderingen av Erbjudandet samt övriga frågor som är relaterade till Erbjudandet. Då Kistefos är moderbolag till TransAtlantic samt då ovan nämnda styrelseledamöter och verkställande direktören även anses delta i Erbjudandet är den oberoende budkommittén i enlighet med punkten III.3 i Takeover-reglerna skyldigt att som stöd för sin utvärdering inhämta ett värderingsutlåtande avseende aktierna i TransAtlantic från oberoende expertis (s.k. fairness opinion).

Som vidare offentliggjordes den 24 mars 2014 har den oberoende budkommittén uppdragit åt Deloitte att som finansiell rådgivare avge ett värderingsutlåtande avseende Erbjudandet. Vidare har Advokatfirman Lindahl anlitats som legal rådgivare.

För ytterligare information om Erbjudandet hänvisas till Kistefos pressmeddelande av den 24 mars 2014 samt till Erbjudandehandlingen.

Den oberoende budkommitténs rekommendation
Den oberoende budkommittén grundar sin uppfattning om Erbjudandet på en samlad bedömning av ett antal faktorer som den oberoende budkommittén ansett vara relevanta vid utvärderingen av Erbjudandet. Dessa faktorer inkluderar, men är inte begränsade till, TransAtlantics nuvarande ställning, TransAtlantics förväntade framtida utveckling och potential samt därtill relaterade möjligheter och risker.

Den oberoende budkommittén konstaterar att Erbjudandet inte innebär en budpremie jämfört med stängningskursen om 5,00 kronor för TransAtlantics B-aktie den 21 mars 2014, den sista handelsdagen före offentliggörandet av Erbjudandet. Jämfört med den volymviktade genomsnittliga kursen för TransAtlantics B-aktie på NASDAQ OMX Stockholm under de senaste 30 handelsdagarna till och med den 21 mars 2014 motsvarar Erbjudandet en rabatt om mindre än 1 procent.

Bedömningen grundar sig även på ett värderingsutlåtande från Deloitte avseende skäligheten ur ett finansiellt perspektiv för TransAtlantics minoritetsaktieägare, vilket den oberoende budkommittén inhämtat i enlighet med punkten III.3 i Takeover-reglerna. Enligt värderingsutlåtandet, som biläggs detta pressmeddelande, är Deloittes uppfattning att Erbjudandet, baserat på de analyser, antaganden och förbehåll som anges i utlåtandet, inte är skäligt ur ett finansiellt perspektiv för TransAtlantics minoritetsaktieägare. Den oberoende budkommittén delar Deloittes bedömning och rekommenderar aktieägarna i TransAtlantic att inte acceptera Kistefos budpliktsbud.

I enlighet med Takeover-reglerna ska den oberoende budkommittén, med utgångspunkt i vad Kistefos uttalat i sitt offentliggörande av Erbjudandet eller Erbjudandehandlingen, redovisa sin uppfattning om den inverkan genomförandet av Erbjudandet kommer att ha på TransAtlantic, särskilt sysselsättningen, och sin uppfattning om Kistefos strategiska planer för TransAtlantic och de effekter som dessa kan förväntas ha på sysselsättningen och de platser där TransAtlantic bedriver sin verksamhet. Kistefos har uttalat att Kistefos stöder styrelsens och ledningens pågående omstrukturering av verksamheten, i enlighet med vad som presenterats i Bolagets bokslutskommuniké för 2013. Kistefos har vidare uppgivit att det kan genom sitt deltagande i TransAtlantics styrelse komma att verka för ytterligare omstruktureringsåtgärder i syfte att stärka Bolagets lönsamhet, vilket kan innefatta att förändra den idag gällande strategin för TransAtlantic eller Kistefos och förändra villkoren för TransAtlantics eller Kistefos ledningspersoner eller övriga anställda. Slutligen anges att sådana åtgärder även kan komma att påverka sysselsättningen och de platser där TransAtlantic bedriver verksamhet. Den oberoende budkommittén noterar att ett genomförande av Erbjudandet således kan leda till ytterligare omstruktureringsåtgärder vilket kan innefatta en förändring av idag gällande strategi för TransAtlantic samt villkoren för ledningspersoner och övriga anställda. Vidare noteras att dessa åtgärder kan komma att påverka sysselsättningen och de platser där TransAtlantic bedriver verksamhet.

Detta uttalande ska i alla avseenden vara underkastat och tolkas i enlighet med svensk rätt. Tvist i anledning av detta uttalande ska avgöras av svensk domstol exklusivt.

Göteborg den 14 april 2014
Rederi AB TransAtlantic (publ)
Den oberoende budkommittén

Tomas Bergendahl, telefon 031-763 23 78 eller epost: IR@rabt.se

Rederi AB TransAtlantic är ett ledande svenskt rederi med huvudkontor i Göteborg samt ett flertal kontor i Europa. TransAtlantic är indelat i två affärsområden; Industrial Shipping och Viking Supply Ships. Bolaget har cirka 850 anställda och omsättningen för 2013 uppgick till MSEK 2 925. Affärsområdet Industrial Shipping är uppdelat i tre divisioner; Container, RoRo och Bulk. Bolagets B-aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Small Cap. www.rabt.se

Informationen är sådan som TransAtlantic är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 14 april 2014 kl. 8:30.

Taggar: