BBC granskar Ikeas transporter

Chaufförer som bor i sina lastbilar, lagar mat på spritkök och träffar sin familj med några månaders mellanrum. En bild vi från fackligt håll ser hela tiden och som då och då visas upp i media. Det här är vardagen för Ikeas transportörer, visar en film från BBC.

Den internationella transportarbetarefederationen, ITF,  hade en global arbetsgrupp ledd av Svenska Transportarbetareförbundet som samtalade med Ikea om de här problemen. I höstas avbröt man diskussionerna eftersom samtalen gått i stå. Innan jul genomfördes en första samordnad aktion i flera länder i Europa samt USA och Australien. I februari var det dags igen. Transport var ute på närmare hälften av Ikeas varuhus i Sverige och delade ut flygblad och berättade för kunderna hur deras möbler och krukväxter kan vara så billiga.

– Kunderna var chockade. De trodde inte att ett av Sveriges populäraste företag kunde bete sig så, berättar Magnus Falk, Internationell sekreterare på Transport.

Idag släpper BBC en granskande film där de undersökt hur det ser ut i Ikeas transportkedjor. Östeuropeiska chaufförer som kör för en bråkdel av en svensk lön snurrar runt veckor i sträck i Sverige.

– Den här filmen understryker bara hur illa det är. Ytterligare ett exempel på att Ikea inte har kontroll över sina egna transporter. Det rimmar väldigt illa med deras CSR-policy, säger Magnus Falk.

– Ikeas svar efter februariaktionen var att de vill ha diskussioner med oss. De är  välkomna att höra av sig, men än så länge har de inte gett oss något att diskutera, fortsätter Magnus Falk.

Ikea hävdar att det finns en diskrepans mellan företagets revisoner och vad facken hittar vid sina undersökningar. Företaget har infört chaufförsintervjuer för att lösa problemet.

– Det är ju precis det här vi hävdat hela tiden. Ikea hittar inte missförhållandena med hjälp av sina revisioner. Vi tror inte att det hjälper att prata med några chaufförer som har en arbetsrelation med Ikea och tro att det ska ge några svar, avslutar Magnus Falk.

För mer information kontakta Magnus Falk, internationell politisk sekreterare Svenska Transportarbetareförbundet tel 010-480 37 64 eller
Frank Martin Engström, pressekreterare Svenska Transportarbetareförbundet tel 010-480 37 52,
frank.martin.engstrom@transport.se

Taggar: