Nytt avtal för hamnarbetarna – varslet avblåst

Idag på eftermiddagen godtogs medlarnas bud av både Svenska Transportarbetareförbundet och motparten Sveriges Hamnar. Det innebär att ett nytt hamn- och stuveriavtal nu är tecknat – och att Transports tidigare varsel om stridsåtgärder dras tillbaka. Det nya avtalet innebär bland annat ökad anställningstrygghet för ”blixtarna, den extrainkallade personalen.

Det nya hamnavtalet löper på 13 månader, 1 april 2016–30 april 2017 och ger en lönehöjning på 641 kr i månaden. Centrala och lokala tillägg (såsom OB, skifttillägg, ansvarstillägg etc.) räknas upp med 2,28 %.

Dessutom höjs den garanterade arbetstiden för extrainkallad personal – de så kallade blixtarna – från 3 till 4 timmar. Därutöver startas en arbetsgrupp med uppdrag att ytterligare se över anställningstryggheten för extrainkallad personal.

Transports avtalsansvarige ombudsman Peter Winsten är nöjd med överenskommelsen.

– Löneökningen är acceptabel med tanke på hur det sett ut för övriga avtal. Men det verkligt positiva är att vi åstadkommit en förbättring i blixtarnas anställningstrygghet. Vi har slagits för den extra timmen och det känns bra att den är säkrad. Det betyder ett första steg i rätt riktning. Nu har vi förhoppningar på att arbetsgruppen om blixtarnas situation kan resultera i ytterligare steg.

För mer information kontakta Peter Winsten, central ombudsman Svenska Transportarbetareförbundet tel 010-480 37 43 eller Gabriel Dahlander, pressekreterare Svenska Transportarbetareförbundet tel 010-480 37 56