Nytt förslag från regeringen verkningslöst utan andra åtgärder

Sverige ser just nu ett pärlband av förslag komma från näringsdepartementet och infrastrukturminister Tomas Eneroth. Vi har de senaste veckorna visat hur regeringen på punkt efter punkt faktisk har lyssnat på Transport när det gäller bland annat kravet på vinterdäck på lastbilar, utredning av f-skatt och förlängd klampning från 24 till 36 timmar. Det är bra. Men mer behövs.

Det behövs många åtgärder för att komma tillrätta med den osunda konkurrensen i åkerinäringen. En av de viktigaste faktorerna är kontrollen av den oseriösa utländska konkurrensen som slår hårt mot svensk åkerinäring. Idag presenteras ett förslag om förändringar när det gäller sanktionsavgifter vid exempelvis fusk med kör- och vilotidsreglerna samt vid företagskontroller. Detta för att skapa en balans som gör att ärliga misstag inte skall bli förödande, men att systematiskt fuskande skall stå åkerierna dyrt. Det är naturligtvis ett sätt att komma åt de oseriösa aktörerna på marknaden. Men. Utan mer resurser till trafikpolisen så riskerar förslaget att bli verkningslöst och slå hårdare mot svenska åkerier än dem som är det verkliga problemet.

-          Vi kan inte ha en ordning där polisen bara har resurser att fokusera på tung trafik en eller två veckor om året, samtidigt som svensk åkerinäring går på knäna, säger förbundsordförande Tommy Wreeth. Det har vi sagt förut och det kommer vi att fortsätta att säga. Mer resurser till transportstyrelsen, trafikpolisen och gps-övervakning av utländska fordon så kommer vi att komma bra mycket längre med att bringa ordning i svensk åkerinäring!

För mer information kontakta Maria Arkeby, presschef Svenska Transportarbetareförbundet Tel. 010-480 37 52, maria.arkeby@transport.se.

Taggar: