Transportarbetareförbundet i möte med statsminister Stefan Löfven: En seger för schyssta villkor idag

Stockholm 2017-05-03

Idag träffade statsminister Stefan Löfven Transportarbetareförbundets medlemmar i taxibranschen utanför Stockholms central. Statsministern ville prata om deras kampanj för nya upphandlingsregler och vad dagens beslut i riksdagen om att ställa krav på schyssta villkor vid stora offentliga upphandlingar innebär för taxichaufförer.

Idag röstade riksdagen igenom lagen om nya upphandlingsregler som debatterats flitigt. I och med det här beslutet så kommer det att bli obligatoriskt att ställa krav på vissa arbetsrättsliga villkor som exempelvis lön, semester och arbetstider i offentliga upphandlingar. Alliansen, med undantag av kd, har motsatt sig förslaget.

- Vi har under lång tid lyft upp de oanständiga arbetsvillkoren som råder för våra medlemmar som kör färdtjänst och nu har vårt arbete äntligen givit politiskt resultat, säger Markus Pettersson, tf ordförande för Transportarbetareförbundet.

För över två år sedan sparkades en av våra medlemmar för att han organiserade sig fackligt. Taxichaufförerna höjde sina röster och tillsammans med Transport har de sedan dess drivit ett omfattande organiserings- och kampanjarbete för att ändra på lagen.

• Beslutet är en kompromiss, men enligt Markus Pettersson är det ett oerhört viktigt steg för att bygga upp den svenska modellen istället för att montera ned den.
  • Detta kommer att försvåra för oseriösa företag vars affärsidé är att vinna upphandlingar på bekostnad av medlemmarnas löner och villkor. Jag är glad att den problembeskrivningen delas av statsministern, säger Markus Pettersson.

- Förhoppningsvis kommer nu våra medlemmar att slippa arbeta under usla förhållanden när det gäller samhällsbetalda taxikörningar. Dagens beslut kommer definitivt att underlätta arbetet med att få till stånd kollektivavtal. Dessutom hoppas och tror vi att det här kommer att leda till stora förbättringar för alla de resenärer som har vittnat om en färdtjänst i kaos där förarnas katastrofala villkor så tydligt har haft en negativ inverkan på kvaliteten, avslutar Markus Pettersson.

Statsminister Stefan Löfven i samtal med Transports tf ordförande Markus Pettersson och taxichaufförer i centrala Stockholm.

För mer information kontakta Maria Arkeby, pressekreterare Svenska Transportarbetareförbundet Tel. 010-480 37 52, maria.arkeby@transport.se.