Transportpodden förklarar plattformsekonomin

Med företag som Uber och Foodora är Transport det LO-förbund som först kommit att påverkas av utvecklingen inom plattformsekonomin. Men ingenting talar för att det kommer att bli det enda. Transports utredare Antti Vainio har specialstuderat den nya ekonomin och de företag som verkar inom Transports avtalsområden.

Studion gästas även av Transports ordförande Lars Lindgren som kommenterar valet i USA, snöfallet i Stockholm men framförallt så resonerar han kring plattformsekonomi ur ett fackligt perspektiv.

-  Den här tekniken kommer att förändra arbetsmarknaden och facket i grunden. Vi i fackföreningsrörelsen måste förändra oss och vara i takt med tiden.

De som arbetar via plattformsföretag hamnar ofta mellan stolarna och i dagsläget kan de både betraktas som anställda och egenföretagare. Lars Lindgren öppnar upp för att ändra principerna för organisering så att de nya löntagargrupperna ska kunna vara med i facket.

-  Vi måste vara beredda på att kunna organisera människor som inte har den traditionella arbetsplatsen som bas.

Transportpodden finns på iTunes, libsyn och transport.se

För mer information kontakta Gabriel Dahlander, pressekreterare Svenska Transportarbetareförbundet tel 010-480 37 56

Taggar: