I Sverige färdas människor och gods säkrast i Europa!

Trafiksäkerheten är en av Transportföretagens och branschens viktigaste frågor. Vi strävar dagligen mot nollvisionen och EU beskedet om att Sverige har högst trafiksäkerhet i Europa kommer därför som ett mycket positivt besked.

Sverige har den högsta trafiksäkerheten i EU, enligt nya siffror från EU-kommissionen. Transportföretagen arbetar aktivt för att denna trend ska fortsätta.

”Trafiksäkerhet är en oerhört viktig fråga för oss och för våra medlemsföretag. Våra företag och deras medarbetare arbetar engagerat varje dag för att vi alla och våra varor ska komma fram tryggt och säkert till sitt slutmål. Det är en förutsättning för att Sverige ska kunna fortsätta vara ledande i det globala trafiksäkerhetsarbetet”, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen.

”En viktig åtgärd för fortsatt trafiksäkerhetsarbete är att Trafikverket anslår tillräckliga resurser för att fortsätta bygga allt säkrare vägar”, säger Ulf Perbo.

Den ökade trafiksäkerheten beror på ett målmedvetet arbete i samverkan mellan myndigheter, infrastrukturhållare, företag och fordonsindustri. Svenskar har också generellt ett högt trafiksäkerhetsmedvetande – vi använder bälte i bil, bilbarnstolar och har i internationell jämförelse en modern och säker fordonsflotta.

Men givetvis finns en hel del arbete mot ännu säkrare resor kvar att göra inom alla transportslag. Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag kommenterar:

”Att ta bussen är det säkraste sättet att färdas på väg enligt officiell statistik. Men vi behöver få fler att använda de bälten som finns i bussen. Om en incident inträffar kan du som passagerare i bussen kastas runt och skadas svårt – har du bälte reser du precis som tryggt som du ska. Därför deltar vi nu i samtal med regeringen om hur vi kan öka bältesanvändningen i bussen.”

För mer information kontakta Ebba Fredin, pressansvarig, 0730-447120 eller ebba.fredin@transportforetagen.se

Transportföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation inom transportnäringen, inklusive motor- och petroleumbranscherna och säkerhetsbranschen, samt är en förbundsgrupp inom Svenskt Näringsliv. Våra nio förbund har cirka 10 300 medlemsföretag med runt 207 000 anställda.

Transportföretagen är transportnäringen och säkerhetsbranschens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 10 300 medlemsföretag med ca 211 000 anställda.