I transportnäringen finns jobben!

Till framtidens arbetsmarknad söks chaufförer och mekaniker för inom transportnäringen finns jobben. Det bekräftar Arbetsförmedlingens rapport om framtidens arbetsmarknad som presenterades idag. Men transportföretagen har mycket svårt att finna personer att anställa.

Arbetsförmedlingens rapport om framtidens arbetsmarknad som släpptes idag den 8 februari, bekräftar att det finns goda jobbmöjligheter inom bland annat transportbranschens yrken de kommande åren. Men frågan om transportnäringens kompetensförsörjning är just nu branschens största utmaning – det gäller att hitta personer med rätt kompetens.

”Behovet av transporter ökar ständigt samtidigt som branschen upplever stora pensionsavgångar. Det gör att det finns gott om jobb till branschens yrken som lastbilschaufför, bussförare eller mekaniker till fordonsverkstäderna. Men det är en stor utmaning för branschen att hitta personer med rätt utbildning till jobben”, förklarar Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.

Antalet stillastående fordon till följd av chaufförsbristen växer. Eftersom transportnäringen är avgörande för flera andra branscher påverkar läget hela näringslivet och människors vardag. Därför är det viktigt att relevanta åtgärder vidtas.

”Det är viktigt att företagen inom transportnäringen, politiska beslutsfattare och skolor etablerar kontakt på regional nivå för att finna lösningar. Det är även viktigt att attrahera fler ungdomar till branschens gymnasieutbildning, inte minst genom att höja kvaliteten på utbildningen och genom att erbjuda ny modern teknik och utrustning. Och sist men inte minst vill vi se att möjligheten till körkort ges i skolan”, säger Caj Luoma.

”Vår bransch är en framtidsbransch. Teknikutvecklingen har moderniserat yrkena och arbetsmiljön har genomgått en stor förändring under senare år. Att transportnäringen fungerar är helt avgörande för hela samhället”, avslutar Caj Luoma.

Här kan du ta del av Arbetsförmedlingens rapport.

För mer information kontakta Ebba Fredin, pressansvarig, Transportföretagen 0730-447120 eller ebba.fredin@transportforetagen.se

Transportföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation inom transportnäringen, inklusive motor- och petroleumbranscherna och säkerhetsbranschen, samt är en förbundsgrupp inom Svenskt Näringsliv. Våra nio förbund har cirka 10 300 medlemsföretag med runt 207 000 anställda.

Transportföretagen är transportnäringen och säkerhetsbranschens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 10 300 medlemsföretag med ca 211 000 anställda.