Motorbranschen till Gävleborg för att öka intresset för fordons- och transportprogrammet

Motorbranschen är i stort behov av personal. En av åtgärderna för att lösa detta är att få fler att söka sig till gymnasieskolans fordons- och transportprogram. Därför åker nu två unga inspiratörer från branschen på en intensiv höstturné med Framtidståget. Syftet är att besöka högstadieskolor och inspirera ungdomar att vilja söka sig till en spännande framtidsbransch.

Gävleborgs län behöver anställa 108 personer mellan 2018–2020 enligt Transportföretagens undersökning ”Tempen på motorbranschen 2018”. En del av lösningen på detta omfattande problem är att få fler unga att vilja söka sig till gymnasieskolans fordonstekniska utbildningar och i förlängningen till motorbranschen.

– Vi behöver få fler ungdomar att vilja söka sig till vår utbildning samtidigt som vi vet att det är stora val som högstadieeleverna ställs inför. Genom våra inspiratörers besök på högstadieskolor runtom i landet kan vi bidra till att skapa en inblick i motorbranschen och visa de goda arbetsmöjligheter som finns och vad jobbet de facto innebär, säger Anette Norinder, branschutvecklare på Transportföretagen.

Det är också viktigt att den utbildning som drivs är av god kvalitet. Därför är det vitalt att skolorna samarbetar med branschen.

– Kvalitet driver rekrytering. Genom ett samarbete mellan branschen och skolan kan vi få fler unga att välja en inspirerande utbildning, där praktik på företag varvas med teori, och där de samtidigt är i princip garanterade jobb efter gymnasiet, avslutar Anette Norinder.

Fakta:

• 2018 års inspiratörer är Anna Widholm, guldmedaljör av Yrkes-SM 2018 i fordonslackering och jobbar på Möller bil i Västerås, och Maximilian Hiller, silvermedaljör i Yrkes-SM 2018 i fordonslackering och jobbar på Bilia.
  • Framtidståget kommer att befinna sig i Gävleborgs län dessa datum:

14 september           Hudiksvall

17 september           Sandviken

18 september           Söderhamn

19 september           Bollnäs

20 september           Ovanåker/Ockelbo

21 september           Älvkarleby/Gävle

• Läs mer om motorbranschens behov i Gävleborg här

För mer information, kontakta:

Shashika Sellgren, kommunikatör, Transportföretagen

072-214 82 89, shashika.sellgren@transportforetagen.se

Taggar:

Transportföretagen är transportnäringen och säkerhetsbranschens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 10 300 medlemsföretag med ca 211 000 anställda.