Ny hemställan lagd i hamnkonflikten

Medlarna har lagt fram en ny hemställan gällande konflikten mellan APM Terminals (APMT) och Hamnarbetarförbundet avdelning 4 ( Hamn4an). Svar ska lämnas nästa måndag den 13 mars kl. 10 på Svenskt Näringslivs kontor i Göteborg.

Medlarna träffade under tisdagsförmiddagen åter APMT, som företräds av Sveriges Hamnar, och Hamn4an om den pågående konflikten i Göteborgs Hamn.

– Konflikten har redan fått mycket allvarliga konsekvenser för svensk industri och handel och riskerar både tillväxt och arbetstillfällen. Vi behöver därför nå en långsiktig och hållbar lösning för hamnen. Att medlarna åter har lagt en hemställan visar på att det inte bara är vi som ser allvaret i situationen, säger Joakim Ärlund, vd för Sveriges Hamnar.

Hamn4an varslade 1 mars om fortsatta övertids- nyanställnings- och inhyrningsblockader mot APMT. Blockaden träder i kraft 13 mars och pågår till och med 30 april.

Kontakt
Nadia Jaber, pressekreterare, Transportföretagen, tel: 0730-68 53 30, email: nadia.jaber@transportforetagen.se

Transportföretagen är en samarbetsorganisation för arbetsgivar- och branschförbund inom transportnäringen, inklusive motor- och petroleumbranscherna och säkerhetsbranschen, samt är en förbundsgrupp inom Svenskt Näringsliv. Våra nio förbund har cirka 10 500 medlemsföretag med runt 194 000 anställda.

Taggar:

Transportföretagen är en samarbetsorganisation för arbetsgivar- och branschförbund inom transportnäringen, inklusive motor- och petroleumbranscherna och säkerhetsbranschen, samt är en förbundsgrupp inom Svenskt Näringsliv. Våra nio förbund har cirka 10 700 medlemsföretag med runt 214 000 anställda.