Ny rapport: Först på plats när terror slår till

Idag släpps Säkerhetsföretagens nya rapport "Först på plats när terror slår till" om branschens roll under terrorattentatet i Stockholm den 7 april.

Totalt fanns minst 72 väktare och ordningsvakter på plats och deltog i insatsen efter terrorattentatet i Stockholm den 7 april. Rapporten visar dock att branschens resurser måste tas tillvara på ett mer strategiskt sätt, för att stärka hela samhällets krisberedskap.

”Polisens insatser under terrorattentatet har med all rätta fått beröm. Men regleringen av hur polisen samarbetar med ordningsvakter skapade utmaningar under attentatet. Det fanns ingen strategisk ledning av säkerhetsföretagens resurser”, säger Li Jansson, branschchef och vice vd för Säkerhetsföretagen.

Branschen efterfrågar både mer strategiskt ledarskap i krissituationer och ett långsiktigt stärkt samarbete med Polisen.

”Under krissituationer behöver branschen ha en representant på ledningsplatsen så att ordningsvakterna kan inkluderas i krishanteringen. Idag fick ordningsvakterna motstridiga order från enskilda poliser. Orsaken är att dagens reglering om hur bransch och polis ska samarbeta inte är tillräckligt utvecklad för att hantera komplexa händelser som terrorism”, fortsätter Li Jansson.

”Ett långsiktigt och strategiskt samarbete med Polisen börjar dock långt innan en krissituation. Därför vill vi införa Oslo-modellen, som infördes i Norge efter Breiviks attentat. Där träffas nu Oslos polischef och säkerhetsföretagens driftchefer varje tisdag och samarbetar konkret. En liknande modell i Sverige skulle göra samarbetet mellan ordningsvakter och poliser mer robust”, avslutar Li Jansson.

Rapporten visar vidare ett fortsatt utvecklingsområde på en rad områden, exempelvis genom stärkt utbildning för branschens medarbetare.

Ladda ner rapporten här eller som bifogad pdf.

För mer information kontakta Li Jansson, branschchef och vice vd Säkerhetsföretagen, 08-7627173 eller li.jansson@transportforetagen.se eller Ebba Fredin, pressansvarig Transportföretagen, 0730-447120 eller ebba.fredin@transportforetagen.se

Säkerhetsföretagen är ett förbund inom Transportföretagen. Säkerhetsföretagen är den största branschorganisationen för bevakningsföretag, värdetransportörer samt lås- och larmföretag. Här finns kollektivavtal för branschens väktare, ordningsvakter, skyddsvakter och parkeringsvakter. Tillsammans skyddar medlemsföretagen hela samhället: allmänheten, företag, myndigheter och civilsamhällets organisationer.

Transportföretagen är en samarbetsorganisation för arbetsgivar- och branschförbund inom transportnäringen, inklusive motor- och petroleumbranscherna och säkerhetsbranschen, samt är en förbundsgrupp inom Svenskt Näringsliv. Våra nio förbund har cirka 10 300 medlemsföretag med runt 207 000 anställda.