Ta liften till fjällvärlden – besöksnäringens transportutmaningar i norr

Välkommen till ett frukostseminarium i riksdagen den 11 november om transportutmaningarna på destinationerna Kiruna och Åre med omland.

Fungerande infrastruktur med god tillgänglighet och framförhållning har stora brister när det gäller besöksnäringen - Sveriges snabbast växande näring. De små företagen på destinationerna i norr skapar jobb för tusentals personer och är beroende av att turismen fortsätter växa. Hur ser vi till att vägar, tåg- och flygförbindelser håller den kvalitet som behövs långsiktigt?

På uppdrag av Transportföretagen, Svenska Turistföreningen (STF) och Svenska Skidanläggningars Organisation (SLAO) har HUI Research tagit fram rapporten ”Tillgänglighetens betydelse för besöksnäringen” som kommer att presenteras och diskuteras.

Tid: onsdag 11 november, kl. 8.15 – 9.15 (frukost från 7.45)
Plats: Myntsalen, Riksdagen

Medverkande: Maria Nygren, vice vd (Transportföretagen), Magnus Ling, vd (STF), Hans Gerremo tf vd (SLAO), Martin Karlsson, senior konsult (HUI Research)

Värdar: Näringspolitisk talesperson Helena Lindahl (C) och ansvarig för turistfrågor Anna-Caren Sätherberg (S)

Se rapporten bifogad som pdf

Osa: senast den 9 november till ebba.fredin@transportforetagen.se

Presskontakt: Ebba Fredin, ebba.fredin@transportforetagen.se 0730-447120

Transportföretagen är en gruppering inom Svenskt Näringsliv för åtta arbetsgivar- och branschförbund i Transportnäringen. Vi ger råd och stöd i arbetsgivarfrågor och folkbildar om transporternas betydelse för näringsliv och samhälle, tillväxt och välfärd. Våra åtta förbund, Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA), Sveriges Bussföretag, Motorbranschens Arbetsgivareförbund (MAF), Petroleumbranschens Arbetsgivareförbund (PAF), Sjöfartens Arbetsgivareförbund (SARF), Svenska FlygBranschen (SFB), Sveriges Hamnar och Transportindustriförbundet, har cirka 10 700 medlemsföretag med runt 167 300 anställda.

Taggar:

Transportföretagen är en samarbetsorganisation för arbetsgivar- och branschförbund inom transportnäringen, inklusive motor- och petroleumbranscherna och säkerhetsbranschen, samt är en förbundsgrupp inom Svenskt Näringsliv. Våra nio förbund har cirka 10 300 medlemsföretag med runt 207 000 anställda.