Transportföretagen peppar branschens framtidsnamn i Yrkes-SM

Nu går Yrkes-SM av stapeln och håller på 25-27 april i Uppsala. Transportföretagen är självfallet på plats i syfte att marknadsföra våra olika delbranscher som är i starkt behov av kompetent arbetskraft men även för att stötta våra tävlande.

Sverige är beroende av transporter! Saknar vi mekaniker, bilskadereparatörer, yrkesförare och lackerare stannar samhället tvärt. Varor kommer att inte att kunna levereras, människor kommer inte att transporteras och fordonsflottan blir stillastående.

En stor och viktig åtgärd är att få fler ungdomar att välja gymnasieskolornas fordons- och transportprogram och här spelar Yrkes-SM en viktig roll. Under Yrkes-SM finns en rad yrken med koppling till transportnäringen med; personbilsteknik, bilskadeteknik, lastbilsteknik, fordonslackering, maskinteknik, flygteknik och lastbilsförare.

– De tävlande är unga och duktiga inom sina yrken. Genom sitt engagemang och sin kunnighet inom respektive tävlingsgren kan de locka och inspirera fler ungdomar söka sig till våra gymnasieutbildningar, säger Johanna Linder, branschutvecklare på Transportföretagen.

Yrkes-SM är också ett forum där politiska beslutsfattare, branschen och skolan kan mötas och skapa dialog, vilket ger ökade förutsättningar för en ökad förståelse för såväl yrkesutbildningarna som för transportbranschens behov.

– Kan vi få fler politiker att förstå problematiken kan vi på sikt få till stånd politiska beslut som stärker utbildningskvaliteteten, vilket också leder till att gymnasieskolans fordons- och transportprogram blir mer attraktiva att söka sig till, säger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.

Transportföretagens tävlande ungdomar för 2018

Hampus Karlsson, Bräkne-Hoby
Filip Eriksson, Tomelilla

Faktaruta

• Yrkes-SM har funnits sedan år 2004 med syftet att öka intresset och höja kvaliteten på gymnasieskolans yrkesutbildningar.
  • Tävlingen arrangeras vartannat år i olika städer och 2020 är det i Helsingborg.
  • I år äger tävlingarna rum i Uppsala på arenaområdet vid Gränby sportfält den 25-27 april
  • Genom ett stort och innehållsrikt tävlings- och uppvisningsarrangemang tävlar hundratals av Sveriges mest yrkesskickliga ungdomar i över 50-talet yrken.

För mer information kontakta Shashika Sellgren, kommunikatör på Transportföretagen, shashika.sellgren@transportforetagen.se eller 072-214 82 89

Taggar:

Transportföretagen är bransch och arbetsgivarorganisation inom transportnäringen, inklusive motor- och petroleumbranscherna och säkerhetsbranschen, samt är en förbundsgrupp inom Svenskt Näringsliv. Våra nio förbund har cirka 10 300 medlemsföretag med runt 207 000 anställda.