Pressmeddelande - Från skolbänken till Formel 1 på en månad!

Pressmeddelande - Från skolbänken till Formel 1 på en månad! 2004-07-01 Christoffer Björnerhag och Raffi Aroyan är två ungdomar som fått den unika chansen att under en månad arbeta som mekanikerpraktikanter hos Formel 1- teamet Jaguar Racing och Björn Wirdheim. Ja, det är i alla fall verkligheten för Christoffer Björnerhag, som just gått ut det sista året på Fordonsprogrammet, på Elof Lindälvsgymnasiet i Kungsbacka och Raffi Aroyan, som till hösten ska börja 3:e året på Mantorps Motorsportgymnasium. Avresan till England blir den 12 juli. Egentligen skulle Christoffer om några veckor rycka in som stridsfordonsmekaniker på P4 i Skövde. Han får nu istället den unika chansen att "rycka in" som praktikant under en månad hos Jaguar Racing F1och teamet där Björn Wirdheim är testförare. Raffi fick snabbt säga upp sig på det nytillträdda sommarjobbet som mekaniker i racingteamet Radical Motorsport, för att istället med kort varsel packa väskan och förbereda sig inför avresan till England. Jaguars F1-fabrik ligger i Milton Keynes, någon timmes bilfärd från London. Bakgrunden till att dessa två duktiga mekaniker nu får chansen att visa vad de går för i F1-världen, är det långsiktiga samarbete som Motorbranschens Arbetsgivareförbund (MAF) inlett med Svenska Bilsportförbundet (SBF) inom ramen för projektet Swedish Motor Sport Challenge. Från motorbranschens sida har man satt upp som mål att inom tre år ha minst en svensk mekaniker på elitnivå i F1, Rally VM, Cart eller Indycar. - Vi förväntar oss att den här stora satsningen inom motorsport på sikt ska ge en kvalitativ ökad rekryteringsbas för våra företag och en ökad yrkesstatus för motorbranschens olika yrken, säger Peter Jeppsson, vd för MAF. För bägge killarna handlar det om en "kometkarriär" i racingvärlden. Att som nyutexaminerad fordonsmekaniker få chansen att jobba i ett F1-team, har så vitt vi vet aldrig tidigare skett. Vägen till F1 har gått genom en noggrann urvalsprocess, där fordonslärare runt om i landet fått nominera sina bästa elever. Av dessa har sedan ett 20-tal valts ut för att under året få pröva på som gästmekaniker i såväl STCC som Rally-SM. Christoffer har genom sin uttagning till gästmekaniker och senare som helgmekaniker hos Volvo-teamet Flash Engineering, skaffat sig de första erfarenheterna av motorsport på professionell nivå. Raffi har bl.a. under förra säsongen praktiserat i Henriks Roos Dodge Viper-team, som tävlat i internationell GT-racing. De har alltså, trots sin ringa ålder, redan skaffat sig en bra erfarenhet av det tuffa arbetet som racingmekaniker. Nu väntar dock en utmaning i ett F1-team av helt andra mått, som bara ett fåtal svenska mekaniker prövat på. Kanske får vi på TV se Raffi och Cristoffer "meka" under F1-loppet Tysklands GP. Slår detta väl ut kommer vi med säkerhet att få se fler svenska mekaniker ta plats i internationell motosport på elitnivå. För mer information, se www.bilproffs.se Bilder på Cristoffer och Raffi hittar du på www.transportgruppen.se/Press Eller kontakta: Benny Wallin 0730-44 71 43 Bo Lindman 0705-95 83 99 Motorbranschens Arbetsgivareförbund (MAF) är ett av sju förbund inom TransportGruppen. MAF organiserar drygt 2.000 företag med över 37.000 anställda. TransportGruppen är en förbundsgruppering inom Svenskt Näringsliv. Läs mer på transportgruppen.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/01/20040701BIT20690/wkr0001.pdf