TransportGruppen utvecklar och förstärker sin organisation

Stockholm 2007-01-15

Transporterna är samhällets blodomlopp och deras betydelse för tillväxt och välstånd i Sverige kan inte nog framhållas. TransportGruppen är en stor förbundsgrupp inom Svenskt Näringsliv och en samarbetsorganisation för arbetsgivar- och branschförbund inom transportnäringen, inklusive motor- och petroleumbranscherna. Nu satsar vi för att möta de utmaningar som väntar.

- I våra sju förbund finns ca 15 000 medlemsföretag med tillsammans nästan 160 000 anställda. Det gör oss till den främsta samlingspunkten för företagen i transport-näringen, säger Peter Jeppsson, vd i TransportGruppen och i de sju förbunden. Vår kärnverksamhet finns inom ett brett spektrum av arbetsgivarfrågor, men nu tillkommer ytterligare en verksamhetsgren, fortsätter han.

- I våra förbund har en längre tid funnits önskemål om att vi ska ta ett samlat grepp om övergripande näringspolitiska frågor och även lyfta fram transportnäringens betydelse på ett bättre sätt än hittills, förklarar Peter Jeppsson. Det är mot den bakgrunden som jag har inrättat en ny funktion ”Kommunikation och näringspolitik” i vår organisation. Maria Nygren, tidigare vice vd och branschchef i Sveriges Hamnar, har utsetts till vice vd i TransportGruppen med ansvar för den nya funktionen.

- Ledningsfunktionen i vår grupp har samtidigt förstärkts ytterligare genom utnämningen av Erik Hahr, ansvarig för administration, HR och EU-frågor för vägtransportsektorn till vice vd och min ställföreträdare, tillägger Peter Jeppsson.

- Den nya organisationen sjösattes vid årsskiftet och nu känner vi oss väl rustade att arbeta både med de ständigt lika aktuella arbetsmarknadsfrågorna och med för oss nya näringspolitiska frågor. Och så tar vi itu med en oerhört spännande utmaning, nämligen att på olika sätt ”folkbilda” om transportnäringen, avslutar Peter Jeppsson.

För mer information kontakta Peter Jeppsson, tel 08 762 71 01, 0730 44 71 01