Alicante ökar mest bland svenskar i sommar

Spanien är en favorit bland svenska resenärer. Och när sommarens resor närmar sig väljer allt fler svenskar att resa till landet vid Medelhavet. Alicante är den stad som ökar mest bland svenska resenärer i sommar. Men även Pristina i Kosovo, Gdansk i Polen och Zadar i Kroatien har seglat upp som populära resmål. Det visar statistik* som Travellink, en av Nordens ledande onlineresebyråer tagit fram.

Barcelona har länge varit en favorit när vi svenskar reser till Spanien. Staden som har allt från sol och bad till stadsliv och shopping. Inför årets semester har svenska resenärer en ny favorit – Alicante. Strandstaden på Spaniens östkust ökar allra mest och hamnar före städer som London, Antalya och Prag.

Spanska städer lockar allt fler svenska resenärer. På topplistan över de städer som ökar mest inför sommarens resor finns hela två spanska städer av totalt 10 destinationer. Förutom Alicante ökar också Malaga (6).

– Spanien har mycket att erbjuda för svenska turister. God mat, sol, bad, shopping och kulturen är några av de anledningar som gör att allt fler svenska resenärer väljer att spendera sin semester i Spanien. Dessutom är landet lättillgängligt att resa till från Sveriges flygplatser. Många flygbolag flyger till flera olika städer samt att restiden är bekväm på mellan 3–6 timmar, säger Maryline Morini, chef över kundkommunikationen på Travellink.

De flesta svenskar (30 procent) väljer att resa bort i 1–6 dagar medan 28 procent tar en längre semester och stannar i 8–14 dagar. 24 procent väljer att stanna i exakt sju dagar.

Vecka 29 är den mest populära veckan att resa bort på och vill man undvika veckor då de flesta svenskarna reser, bör man åka innan den 13 juli eller efter den 5 augusti.

Topp 10 städer som ökar mest bland svenska resenärer under sommaren 2018

1. Alicante, Spanien
  2. London, England
  3. Pristina, Kosovo
  4. Antalya, Turkiet
  5. Gdansk, Polen
  6. Malaga, Spanien
  7. Prag, Tjeckien
  8. Malta
  9. Zadar, Kroatien
  10. Budapest, Ungern

Baserat på tur- och returflyg bokat 1 januari till 23 april 2018 jämfört med period föregående år. Avresor mellan 16 juli och 5 augusti 2018 jämfört med 17 juli och 6 augusti 2017.

Åsa Frykberg, presskontakt, More PR, 070-758 16 22, asa@morepr.se
Emma Birgersson, presskontakt, More PR, 073-736 23 14, emma.birgersson@morepr.se