Eurovision lockar svenskar till Lissabon

Under Eurovision Song Contest ökar antalet svenska resenärer till portugisiska Lissabon, som är arrangör för årets tävling. Bland de länder i världen vars resor till Lissabon ökar mest, hamnar Sverige på en stark tredje plats.

Finalen i Eurovision Song Contest i maj närmar sig med stormsteg. Den europeiska musiktävlingen arrangeras av förra årets vinnare, Portugal. Under tävlingsveckan strömmar turister till värdstaden Lissabon.

Globalt sett ökar antalet resenärer till Lissabon under just den här veckan med hela 37 procent, jämfört med samma period förra året. Frankrike står för över 29 procent av alla resenärer som åker till staden för tävlingen, tätt följt av Tyskland (18%) och Spanien (10%). Det visar bokningsstatistik från onlineresebyrån Travellink.

Samtidigt placerar Sverige sig som en av de länder i världen som ökar mest i antal resenärer till Lissabon under just denna vecka. Jämfört med samma period 2017 ökar antalet svenska resenärer med 157 procent.

– Efterfrågan på flyg ökar markant under veckan som Eurovision Song Contest arrangeras. Priserna på flyg följer efterfrågan och höjs med 18 procent jämfört med samma period förra året. Det visar tydligt att arrangemang som Eurovision är viktigt för turismen, säger Maryline Morini, chef över kundkommunikationen på Travellink.

Baserat på tur- och returflyg bokat till Lissabon via eDreams ODIGEO och alla dess systerbolag 7–13 maj 2018 jämfört med samma vecka föregående år. Bokningsperiod från maj 2017 till 26 mars 2018, jämfört med samma period 2017.

Åsa Frykberg, presskontakt, More PR, 070-758 16 22, asa@morepr.se
Emma Birgersson, presskontakt, More PR, 073-736 23 14, emma.birgersson@morepr.se

Travellink är en av Nordens ledande onlineresebyråer med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. För 17 år sedan var vi pionjärer på resor online. Idag är vi marknadsledande och en del av Europas största onlineresegrupp eDreams ODIGEO, representerat i 43 länder. Travellink har marknadens snabbaste och kraftfullaste bokningsfunktion med störst utbud av flyg, hotell, hyrbilar och kombinationer av flyg och hotell. I utbudet finns 600 flygbolag, över 1,7 miljoner hotell och 40 000 destinationer över hela världen. Alltid till bästa möjliga pris, högsta kvalitet och bästa service.