SAS på topplistan över världens bästa flygbolag

Scandinavian Airlines, SAS, har kvalat in på topp 10-listan över världens bästa fullserviceflygbolag. Travellink, en av Nordens ledande onlineresebyråer, har tillsammans med eDreams ODIGEO, Europas största onlineresebyrå med över 18 miljoner resenärer årligen, rankat de bästa flygbolagen enligt kunderna. Andra välkända flygbolag som finns med på listan är Emirates och Lufthansa.

Travellink och eDreams ODIGEO har listat de bästa flygbolagen baserat på recensioner från över 56 000 kunder.

För 2017 hamnar SAS på en sjunde plats och har lyckats klättra sju placeringar sedan 2016 då flygbolaget landade på en 14:e plats. Årets placering gör att SAS hamnar före flygbolag som Air France.

– SAS går starkt framåt och blir bättre och bättre enligt våra kunder. Inte nog med en sjunde plats totalt. De har även lyckats topplacera sig i andra kategorier som komfort (9), bästa incheckning (7), bästa flygplan (7) och bäst värde för pengarna (5), säger Maryline Morini, chef över kundkommunikationen på Travellink.

Första platsen
På topplistan finns flera europeiska flygbolag som Swiss Airlines, Austrian Airlines och grekiska Aegan Airlines. Men årets första plats går till Turkish Airlines som fått absolut bäst betyg totalt och placerat sig på första platsen i kategorierna bästa kabinpersonal, bästa VIP lounge, bästa flygplan och bäst värde för pengarna.

Topp 10 bästa flygbolag 2017 enligt kundrecensioner

1. Turkish Airlines
  2. Aegan Airlines
  3. Swiss International Airlines
  4. Lufthansa
  5. Austrian Airlines
  6. Emirates
  7. Scandinavian Airlines
  8. Aeroflot
  9. Air France
  10. Tap Portugal

Recensionerna är utförda av globala resenärer hos eDreams ODIGEO som bokat under 2017 och lämnat recension efter sin resa. Totalt har 56 221 recensioner mottagits mellan 1 januari och 3 november 2017. Med fullserviceflygbolag menas de flygbolag som inte tar ut avgifter för service som incheckat bagage samt måltider och dryck under flygresan.