Smarta svenska resenärer överlistar lågprisflygbolagens bagageregler

Svenskar är erfarna resenärer. En omfattande internationell undersökning från Travellink visar att många svenskar tar med sig extra bagage ombord på flyget genom att till exempel lägga delar av det i taxfree-påsar eller dölja det under jackan när de kliver ombord. Samtidigt använder bara 13 procent av resenärerna allt de packar ned.

Travellinks undersökning bland 11 000 europeiska resenärer visar att svenskar är allt annat än nöjda med lågprisflygbolagens bagagehantering. Närmare fyra av tio (39 procent) uppger att de väljer bort dem för att för att slippa stressen kring strikta och snåriga bagageregler.

- Många resenärer upplever att flygbolagens bagageregler är för hårda och har blivit något av experter på att hitta vägar runt systemet. Var fjärde svensk (26 procent) tycker att det är svårt att få plats med alla nödvändiga saker i handbagaget, säger Maryline Morini, chef för kundkommunikationen på Travellink.

Det är relativt vanligt att regelverket för handbagage försöker kringgås. Mer än var tredje svensk resenär (38 procent) uppger att de någon gång ‘lurat’ systemet för att få med sig extra bagage ombord. Vanligast är att ta på sig flera lager av kläder (16 procent), köpa något i taxfreen för att få tillgång till en extra påse att lägga saker i (14 procent) och att hänga jackan över armen för att dölja extra bagage (12 procent). De två senare varianterna är svenskarna till och med Europabäst på.

Bland de som reser med lågprisflygbolag finns det vissa saker som resenärerna framför allt stör sig på:

- Att behöva betala för dyr mat ombord, att inte få sitta tillsammans med sitt resesällskap och att behöva lämna ifrån sig handbagaget om bagagehyllorna är fulla, ses som de allra största irritationsmomenten med lågprisflygbolagen, säger Maryline Morini.

Svenska resenärer sticker ut vad gäller packningsmetod. Nästan var femte svensk (18%) uppger att de rullar ihop kläderna fint i resväskan, medan 7 procent väljer att bara trycka ned plaggen på måfå. Båda siffrorna är högst i Europa.

Om Travellinks undersökning:
Undersökningen genomfördes bland 11 000 resenärer från åtta länder inklusive Sverige, Norge, Tyskland, Storbritannien, Italien, Spanien, Portugal och Frankrike. Respondenterna deltog genom att svara på frågor via mejl. Då inget annat anges, visar statistiken siffror från alla typer av flygbolag, inte bara lågprisflyg.

Sammanställning av resultatet:
Svenska resultatet med det europeiska genomsnittet inom parentes.

Största irritationsmomenten med lågprisflygbolag:
Behöva betala för dyr mat ombord:                     27 % (30 %)
Att inte få sitta med resesällskapet:                    19 % (20 %)
Inte få plats med handbagaget i hyllan:              17 % (22 %)

Tycker att det är svårt att få plats med packningen i handbagaget:
26 % (28 %)

För att undvika lågprisflygbolagens krångliga bagageregler:
Betalar för att checka in bagage:                        16 % (18 %)
Resa med fullservicebolag:                                 39 % (38 %)

Packningsmetod:
Viker kläderna:                           74 % (80 %)
Rullar ihop kläderna:                  18 % (14 %)
Kastar ned kläderna:                  7 % (3 %)
Annat:                                         2 % (3 %)

Andel av packningen som används:
Allt:                                             13 % (11 %)
Mer än hälften:                           61 % (67 %)
Mindre än hälften:                      26 % (22 %)

Har ‘kringgått’ bagageregler genom att:
Bära flera lager kläder på sig:                             16 % (20 %)
Lagt saker i en taxfree-påse:                               14 % (11 %)
Hängt jackan över bagaget:                                 12 % (7 %)
Stoppat tyngsta sakerna i fickorna:                      11 % (14 %)
Gömt en väska i en annan:                                   8 % (10 %)
Annat:                                                                   16 % (12 %)
Inget:                                                                     61 % (60 %)

För ytterligare information:
Åsa Frykberg, presskontakt, Travellink: 070-758 16 22, asa@morepr.se
Emma Birgersson, presskontakt, Travellink: 073-736 23 14, emma.birgersson@morepr.se

Travellink är Nordens ledande onlineresebyrå med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. För 17 år sedan var vi pionjärer på resor online. Idag är vi marknadsledande och en del av Europas största onlineresegrupp eDreams ODIGEO, representerat i 44 länder. Travellink har marknadens snabbaste och kraftfullaste bokningsfunktion med störst utbud av flyg, hotell, hyrbilar och kombinationer av flyg och hotell. I utbudet finns 450 flygbolag, över 1,1 miljoner hotell och 40 000 destinationer över hela världen. Alltid till bästa möjliga pris, högsta kvalitet och bästa service.